8 mars 2014

Varma citrushälsningar



Några varma citrushälsningar innan vi ska packa ihop och åka hem.

Citrus blommar här just nu för fullt, det är så vackert och står man i rätt vindriktning känner man den berömda doften. Mycket bin och insekter är ute och flyger. Dessa citroner är för övrigt gigantiska (bilden ovan).

Många plockar inte sina citrusträd, de står ofta som dekoration vid entréer och i trädgårdar. Men det är klart att ett citronträd ger ganska mycket här och vem äter så många citrusfrukter. Det är lite som äppelträd hemma, de flesta plockar inte dem.
























Bakom lås och bom, det attraktiva.

Här kunde man annars lätt kunna campa en vecka.

11 kommentarer:

  1. Det ser vidunderligt ud med den gule bund sammen med de orange citrus.
    Jeg elsker også stengærde, de er så stemningsfulde!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj. Kvider. Sanslöst vackert. Går alla citroner att äta? Jag har hört att man planterar sorter som inte är tänkta att smaska på i trädgårdar, där frukterna är mer hållbara och bara ska vara till pynt?

    SvaraRadera
  3. Ja, men så kanske det är!
    Det är jag som är ett matvrak och tror att allt går att äta :-)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt vackert! Synd att det inte finns luktdator för jag skulle verkligen vilja känna hur den odlingen doftar.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Otroligt vackert! Precis som Anette skulle jag vilja känna doften. Åh, så fint.
    Hoppas hemresan går bra!
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  6. Man riktigt känner doften. Välkommen hem, fast det är inga äpplen på träden än. Men blommar gör de snart.

    SvaraRadera
  7. Lemoncurd, marmelad.... tja jag hade inte låtit en enda citrusfrukt gå till spillo! Men jag förstår att det är annorlunda där förstås!
    Evigt tacksam för dina underbara rapporter - berikar!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Hei! Jeg blir helt varm av å se bildene. Det er så frodig og vakkert. Det er litt trist at det er slutt på bilder fra Mallorca for denne gang. Sender frøene denne uka. God tur hjem! Anne

    SvaraRadera
  9. Frukterna är förmodligen "bordes", oätliga. Finns gott om de där träden, undra hur många "fruktpallare" som har fått sig en överraskning när de satt tänderna i en apelsin "borde". Min granne har världens vackraste avokadoträd fullt med avokado, men de är tyvärr oätliga. Visst är det frustrerande, helst när man som vi båda har äran att vara, är ett matvrak. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  10. Så fint. Jag har alltid drömt om ett orangeri. Älskar de där gula och orangea färgerna! Apropå höns så har jag kommit på att det finns några som lägger gröna ägg (!). Så det finns många intressanta aspekter att tänka på när man ska välja ras. Ha en bra resa hem. Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  11. Japp där kunde man campa....lätt ;-) Åh så vackert...annat det än mina små klena som står i vinterförrådet och lider. Hoppas du har hemlängtan ändå :-) Kram från
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera