29 september 2013

Tid för livsnjutning

Sista skörden av tomater som legat inne och mognat. Det blev en hel del trots potatisbladmöglet som angrep dem ute. Men jag var snabb och plockade in kvistarna så att det mesta blev bra ändå.




Att skörda och att ha riktig kvalitetstid för sina grönsaker och sånt man odlat är riktig livsnjutning, tycker jag! Idag har varit en sån dag. Fått ordning på dahliorna som nu står snyggt och prydligt i källaren i säkert förvar. Har till och med namnat dem så att jag vet hur jag ska plantera knölarna efter rätt färger nästa år.

Basilikan ska hackas ihop med lite vitlök, citroncest och olivolja och sen ska de frysas till små iskuber som är så goda att ta fram sen. Rosmarinbusken har jag slaktat totalt eftersom den sällan klarar vintern ändå. Klippte några kvistar av kryddsalvian, en krydda jag börjar gilla mer och mer. Den är perfekt i lammfärsen och som torkad passar den jättebra ihop med "blöta" grönsaker, som sqaush och pumpa, i gratänger med mera. Lite citronmeliss och timjan, så mycket jag vågade klippa av. Jag är ute lite för sent med timjanbusken, skulle nog skördat redan i juli så jag vågar inte klippa så mycket innan vintern. Jag är extra rädd om den för att den övervintrade här hos och det är första gången.

Alla fina kvistar ska hängas på tork mörkt och svalt... ja nu är det svalt till och med i vårt hus. Vi håller på med skorstenen och en ny kamin ska in i nästa vecka, hoppas vi. Så fram tills dess att vi kan värma oss med skön vedvärme, är det fleece och ylle här inomhus. Perfekt för kryddorna! Ja lite elvärme har vi förstås, men försöker snåla på den.


Det blev goda pizzor till kvällsmat, vegetariska med trädgårdens grönsaker på. Det går faktiskt att göra riktigt bra pizza i en vanlig ugn. Man behöver en bra deg och goda råvaror och det är ju ingen överraskning precis. Sen behöver man en riktigt varm ugn. Jag har använt sånt som vi har hemma i skafferiet, men det går säkert att variera receptet efter vad man har.


Pizza
2st x 2 plåtar = 4 bitar

Pizzadeg:
25 g jäst
1 tsk havssalt
2 tsk mörkt muskovadosocker
0,5 dl underbar olivolja från Mallorca
3 dl vatten direkt från kranen, lite ljummet
3 dl Vetemjöl special med fullkorn
4 dl Vetemjöl Special Ekologiskt

Blanda ut jästen, sockret, saltet och oljan med vattnet. 
Rör i mjölet efterhand och arbeta fram glutentrådar. Arbeta degen en stund så att du får en fin konsistens och så att degen släpper från bunken.
Ställ åt sidan på ett bra ställe med en handduk över. Låt degen jäsa i cirka en timme tills den fått dubbel storlek.

Pizzafyllning:
Under tiden degen jäser, förbered pizzafyllningen. Här kan man ta vad man känner för men regeln är att pizzan inte ska bli för blöt.

2 dl Ekologiska krossade tomater som får stå och rinna av en stund. Blanda med 
1 msk Ekologisk tomatpuré så att det blir en bra smak och lagom konsistens.
2 dl Körsbärstomater skärs i småbitar.
5 st Svenskodlade Mallorcapaprikor skärs i småbitar. Jag hade två röda och tre gröna.
1 st Svenskodlad Chilepeppar 'Santanyi' hackas fint.
1 paket fetaost hackas
2 dl lagrad ost. Jag hade långlagrad Grevéost hemma.
1 dl finhackad basilika
Havssalt och nymalen svartpeppar

Sätt ugnen på 300 grader.
Förbered två plåtar genom att smörja dem med ett par matskedar Rapsolja.
Värm plåtarna i ugnen en liten stund så att de blivande pizzorna inte hamnar på en kall plåt. Rapsoljan verkar tåla en hel del värme utan att börja ryka. 
Bakplåtspapper och kall plåt i kombination gör att pizzan börjar koka och släpper ut en massa vätska... så jag försöker undvika båda.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Kavla ut en i taget, tunt, men så att det går att flytta dem och lägg sedan två på varje plåt.

Bred ut tomatkrossblandningen ända ut i kanterna. Strö över tomaterna, paprikan, chilin, fetaosten, basilikan och till sist den lagrade osten. Salta och peppra lite försiktigt.

Nu ska pizzorna in i ugnen och de ska stå långt upp, näst längst upp i ugnen blir bra.
Låt de stå där tills det börjar dofta underbart och pizzorna blivit lite gyllene.
Ta ut den första plåten och sätt in den andra.

Vi hämtade ruccola i landet som sallad till pizzan. 
Sen njöt vi...

6 kommentarer:

  1. Men du, tar du sticklingar av tomaterna? Eller hänger jag inte alls med här nu? Och egengjord pizza är bland det bästa jag vet. Med god ost på och massor av örter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så här var det, att utomhus så hade vi tomater på friland. Nån gång i slutet av augusti började potatisbladmöglet gå på även tomaterna vilket visade sig i brunaktiga och gula fläckar på blad och brungrå fläckar på de omogna tomaterna, Kvick som jag var, klippte jag av alla kvistar, slängde bort de angripna tomaterna och bar in dyrbarheterna inomhus. Där har de gröna tomaterna legat och mognat och blivit jättebra!
      Ja visst är det örterna och osten som gör det!

      Radera
  2. Ja det börjar väl bli dags att plocka av de sista tomaterna från växthuset nu. Det där med basilika i iskuber låter jättefiffigt. Kan jag alltså blanda basilika, vitlök och olivolja - hälla det i iskuber och frysa? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir riktiga små kalaskuber att plocka fram ur frysen och blanda i soppa, pasta eller vad som helst som behöver en boost. Jag skulle nog vara lite återhållsam med vitlöken, den tar lätt över, men lite kan man gott ha.

      Radera
  3. Det är verkligen livet när man kan förgylla en pizza med ruccola. Lycka!
    Jag håller på att torka tomater så det står härliga till. Har nu bara de svarta kvar som får sitta ett tag till.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Ser verkligt gott ut! Tack för receptet!
    Ha det fint!
    Ulrika

    SvaraRadera