10 februari 2016

Drömväxter inför 2016 nr 3


Nr 3 på min lista är Ricinbuske (Ricinis communis) och den har jag skaffat frö till i  år. En kompis hade denna i sin trädgård i somras och det är verkligen en effektfull växt att ha till exempel mitt i trädgårdslandet.

Ricinens hemtrakt är Indien sv Asien och tropiska Afrika så man kan dra slutsatsen att den vill ha mycket värme och sol. Hos oss är den ettårig och hela växten är väldigt giftig men ingen panik, man måste äta femton frö för att avlida och det har vi inte tänkt. Oljan som utvinns ur fröet (cirka 50 procent är olja) är inte giftig. Ricin blommar i juli-augusti och bladen mörknar och blir rödare med tiden.

Fröna verkar inte så krångliga att gro så det ska jag väl klara. Det ska vara ett frö i varje kruka och ställas varmt 22-25 grader, tills fröet har grott och sedan ska plantorna stå lite svalare tills i början av juni då de planteras ut.

6 kommentarer:

  1. Det är onekligen en pampig växt. Och tar rätt mycket plats. Jag trodde det var växtsaften som var giftig./ Britt

    SvaraRadera
  2. För första gången provar även jag den. Vet inte om jag törs sätta den i trädgårdslandet, men centrumväxt någon annanstans ska den bli.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Den är verkligen ståtlig och väcker uppmärksamhet. Jag har provat den. Ofta syns den i offentliga planteringar dr den fyller ut bra.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Wow, om den växer till sig kan du pressa ut ricinolja och skicka till mig så ska vi göra tvål för glatta livet. Ricinolja ger härligt lödder till tvål.
    Har tänkt jag ska sälja apelsintvålarna, ska testa dem först när de väl mognat klart om några veckor.
    Tur du inte är på Mallorca för där blåser så hela ön håller på att lyfta och flyga iväg.
    Kram/Annelie

    SvaraRadera
  5. Å...denne er så flott! Kan tenke meg den gjør seg i en hage...blikkfang der den står:)
    Og Ghislaine de Feligonde...rålekker!
    Fin dag ønskes deg:)

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Jeg fikk en plante i fjor som jeg plantet i en stor krukke. Den var veldig fin. Hadde den sammen med mørkbladet canna og bananplante. Det ble fint med et eksotisk hjørne.
    Klem Anne

    SvaraRadera