10 augusti 2013

Vita månadssmultron

Vilken glädje man har av alla goda bär, om man tänker efter. Jag älskar ju bär och ska försöka ha så mycket som möjligt i trädgården vad det lider. Det är så gott att gå runt i trädgården och ta sig en handfull bär då och då och bara trycka in de söta och syrliga. Även perfekt att ta fram ur frysen, till exempel i mars när man behöver en ny vitaminkick. En ny bärsort som jag nyligen upptäckt är Häggmispel (Amelanchier) som ger vinbärsstora, mattblå, söta bär i små knippen som faktiskt smakar något åt plommonhållet.

Just nu är väl vinbären på väg ut och mitt nya hallonland kommer ge bär först nästa år eftersom det är nya plantor med sommarhallon (det ser jag fram emot). Men mina vita månadssmultron (Fragaria vecsa var. semperflorens 'Yellow Wonder') har gett stora, söta, fina bär hela sommaren. De remonterar och ger bär väldigt länge, ungefär fram tills det blir gråmögeltider. Själv tycker jag att smaken är bättre än hos 'Rügen' som är den röda varianten av månadssmultron. (Se SKUD för alla kultivarer.)
 
Det blir en ganska stor smultronbuske, cirka 30x30cm som har den fördelen att den inte förökar sig med revor, vilket jag tycker är bra när man som hos mig, ska ha dem i en ganska trång kryddrabatt. Det är rätt kul och lite ovanligt med vita smultron verkar det som?




Vita månadssmultron
Fragaria vesca var. semperflorens 'Yellow Wonder'

5 kommentarer:

  1. Snygg! Gillar att den är rejäl, en sån vill jag också ha! #gottegris

    SvaraRadera
  2. Härligt det låter. Smultron har ju en längre säsong än jordgubbar, det tycker jag är en fördel även om det inte blir samma volym av bär. Jag har också vita smultron som jag köpte på en trädgårdsmässa i våras. Men mina verkar skicka riktigt långa revor, har du någon aning om vad det kan vara för sort jag har? Det fanns ingen namnskylt och jag trodde nog att det bara fanns en typ av vita smultron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin, jag tror att du har en sort som heter 'Snövit' eller om det är 'Alba'. Är de goda?

      Radera
  3. Vita smultron, kul, så ovanligt.
    Även häggmispeln finns som namnsorter, de odlas allmänt i ett område i Nordamerika.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vi våldäter färska bär nu hela sommaren, så det blir knappt något kvar till vintern! Det är så gott att ha just färska bär i morgonfilen. Man behöver inget socker då. :)

    SvaraRadera