13 juni 2013

Försommar och nya projekt




Försommar...
Dofterna är underbara och det är ljust och härligt länge om kvällen. Njuter av regn och av alla blommor som slår ut. Rosenskäran har massor av knoppar och blommorna börjar visa sig.

Man ser också vilka växter som ska flyttas och ersättas med en annan färg eller form... flytta bak och flytta fram eller flytta helt. Det har varit torrt länge och det syns tydligt vilka områden som behöver jordförbättras.

Sen har jag ett litet projekt som väntar på mig... Jag har alltid haft som ambition att ha egen kompost, därför att jag gillar att kunna ta tillvara allt klipp och rens som blir. Jag gillar att vända komposten och det är underbart att se maskarna jobba och lukta på den goda jorden, men på detta stället blir det fullt med sniglar som samlas just vid komposten... Så nu har jag bestämt mig för att göra vid i komposthörnet och anlägga ett surjordsparti!


Flaggstångsfästet som ska grävas upp är ett projekt i sig. Denna bilden tog jag den 8 april i år, då det fortfarande var frostiga nätter. Det har hänt en del med trädgården sen dess.

5 kommentarer:

  1. Ungefär som här då. Nu börjar man se vad som behöver justeras hit och dit och en massa nya idéer poppar opp.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Samma hos mig...allt ligger i startgroparna...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Försommar är en härlig tid - hela sommaren framför oss och så alla blommor som är som finast nu. Rosenskärna är ju jättefin, har glömt bort den men ska nog odla nästa sommar.
    Vi gjorde komposthållare för ett par år sedan, två separata så man kan kompostera i en och "skörda" i den andra. Fast vi var tvungna att sätta markduk i botten för på det stället är det så mycket åkervinda och den ville vi inte ha i komposten ... men det gör också att maskarna inte kommer upp och gör sitt jobb. Jag brukar slänga dit daggmaskar när jag ser men jag misstänker att de dör på vintern när de inte kan gå långt ner i jorden. Kanske kan vi ta bort botten nästa år, då har nog åkervindan försvunnit. Men det känns bra att slänga trädgårdsavfall i kompost, dessutom har vi kompostkvarn så vi flisar både vårt eget ris och även grannarnas. De är tacksamma och vi får behålla fliset. Det mesta lägger jag i rabatterna så det blir inte så mycket sånt i komposten men lite i alla fall. Jag inbillar mig att det är bra med lite olika grejer där ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ah, vilket härligt projekt. Själv är jag mitt uppe i en nyförälskelse (i en häst) och tittar bara lite slött på alla felplanterade växter och tänker sirapssegt: det tar jag sen.

    SvaraRadera
  5. Åja..nå er tiden der..vi nyter av blomstene vi har platet og tenker ut nye prosjekter:)
    Egen kompost er sååå bra:)...gleder meg til å se surjord-beplanting ved den:)
    God helg:))

    SvaraRadera