25 maj 2013

Framsidan



Framsidan har länge varit ett ABER för oss... Det finns en del att göra, men det ska nog bli bra till slut. Det bästa för huset är ju om marken lutar FRÅN huset och fram tills idag har nog marken mest lutat MOT huset. Tomten är inte så stor och vi har en del små höjdproblem att reda ut...

Från början var det bara mossig gräsmatta och den tog vi bort i höstas. Sen har det sett ut som kriget ett tag :-D Hej alla grannar!

I höstas satte jag också avenbokshäck mot gatan. Den ska ersätta det ovackra gunnesbostaketet så smångingom som fanns här när vi kom. Det gör ju ingen glad liksom. Carpinus betulus kan man däremot hålla snygg och smal och den konkurrerar inte så jättemycket med växter runtomkring.

Det blir ett smalt genomgångsrum i västerläge. Solen tittar fram runt husknuten vid tvåtiden  så det är ändå en del ljus här. Men jag har tänkt i gröna-fält-banor ända från början. Olika gröna marktäckare som brer ut sig ger ett enkelt och lummigt intryck. De jag har planerat att använda tål en del skugga, de är som woodlandväxter. Jag är inne på Tiarella, Waldsteinia, Vinca, Hosta, Geranium. Sen ska vi ha några Buxus- och Ligustrumklot för formens skull och några blommande buskar, kanske något träd för höjdens skull, Amelanchier eller Prunus. En och annan klätterväxt ska få plats hoppas jag.

Vi har bestämt linjen på gången och fått hem stenmjöl och paddat. Stenen ligger och väntar, det blir smågatsten och bitvis rödbränt marktegel.


Idag plockade jag bort och flyttade befintliga växer för att kunna markplanera. Man får ju sysselsätta sig med något en lördag... Hehe... Jag är nu en trött grovarbetare och det ska bli skönt med en regnig, lugn söndag.

De lökväxter jag tog upp är Chonodoxa, Muscari, Tulipa och Narciss. De ska tillbaks i jorden när bädden är klar. Och i höst ska det i många fler finfina lökar.


Men har ni sett vilka speciella rötter Chionodoxa har skickat ut... långa saftiga vita rötter... har aldrig sett på maken... Någon?


Sen var det det här med att få till en snygg linje och rätt höjder...
Ny jord ska förstås tillföras. Vi handlar grönkompost på Sysav i Ystad. Den är bra att blanda med befintlig jord.

2 kommentarer:

  1. Mycket jobb för er men så spännande för oss läsare att följa. Smågatsten och marktegel är ursnyggt. Vi anlade smågatstengångar i vår trädgård förra våren och jag är så nöjd.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med gångens mjuka linje - det får ytan att se större ut på nåt sätt - ser ut att bli riktigt snyggt!

    SvaraRadera