11 mars 2013

Tack!

... för alla glada kommentarer från er och ett varmt välkomnande nu när vi kom hem från Mallis! Det värmer!

Det har gått bra att komma hem, vi har landat hyfsat mjukt och förra onsdagen bjöd på underbart vårväder. Rundan i trädgården var allt lite spännande, det hade inte hänt så mycket men däremot ser jag fram emot att fortsätta på de några lockande projekt. Det ska bland annat bli anlagt en framsida, en myntarabatt och de högsta häckarna ska tas ner en bit så att vi får in mer ljus till grönsakerna. Till hösten ska dessutom många lökar ner i jorden har jag tänkt, särskilt tulpaner på baksidan och olika knölar för framsidan som passar ett mer halvskuggigt läge.

Sen vände vinden och det blev vinter, en vind så bitandes kall och kraftig att vi höll på att bli nerblåsta från våra trappstegar i äppelodlingen.

Ja just nu klipps det en äppelodling och jag önskar mig mindre vind, tack. Kommer kanske bilder därifrån så småningom.

I söndags infann sig ett isdygn och det har bara varit 14 isdygn sedan 1961, enligt DN och ett isdygn innebär att alla Sveriges väderstationer har en temperatur under nollan hela dygnet.

Det är svårt att klä sig när det blåser isvindar. Tre lager plus regnkläder funkar, ja regnkläder i galon stoppar vinden. Det låter kanske konstigt, men man hinner inte bli svettig så det är ingen fara.

Har hunnit med att så en del blommor, chili och paprika som stod högst upp på att-göra-listan. Det känns gott att fröerna är i jorden nu. Har inga växtlampor men däremot använder jag min lilla Stewart, som jag kallar den, en liten låda med värme i botten som hjälper till att få igång frön som vill ha runt 20 grader för att gro. Lite förvånad blev jag när Rosenskäran redan börjat gro. Sorten heter 'Sweet Dreams'.



Bilden är lånad här.


 Forsythiakvistar i knoppstadie.

Nu väntar vi på att den sista isen och snön smälter så att jorden kan börja dofta!

6 kommentarer:

  1. Välkommen hem!
    Isvindar låter inte skönt. Däremot skönt att ta in kvistar, så frön och ana vår!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det blir vår och varmt. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  3. Usch då, blåst är bland det värsta som finns när man jobbar i trädgård. Visst blir man extra trött av blåsten också. Hoppas det blir bättre väder snart.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Ja, välkommen hem och till verkligheten! Det är verkligen kallt på morgnarna nu men på solsidan är det gott på eftermiddagen. Ser att du använder likadana "sålådor", de svarta, som jag. I mina har det varit mestadels kött från början, sedan gör jag ju hål i botten förstås.

    SvaraRadera
  5. Så härligt att du ska odla calçots! Ska bli spännande att se om de växer bra i vårt avlånga land, själv har jag aldrig odlat. Det är ju så himla gott, men nu börjar de tar slut här så smått, har varit dåligt med regn i vinter. Är jag inte helt ute ska man under tiden de växer kupa upp med jord runt nedre delen av "stammen" vilket kallas att calçar (därav namnet). Nyores lägger du bara i vanligt vatten, ibland tar det upp till 2-3 dagar innan de mjuknar och ibland har jag fått göra ett litet hål i skinnet för de har varit knaspertorra och inte ens blivit blöta av vattnet. De går att ha liggande fuktiga i en sluten påse i kylskåpet ett tag när de är färdigblötta. Kolla så att det är nyores du köpt och inte någon annan sort, jag lyckades köpa "chorizopaprika" en gång som ser nästan likadan ut. Hör av dig om du vill ha recept på salsa de calçots. Ha det gott/Annelie

    SvaraRadera
  6. Den där rosenskäran blir fin ska Du se :)

    SvaraRadera