24 mars 2013

Påskvecka


Påskdikt av Joel Rundt, 1954. I Juthbackas gästbok.

Vårljust landskap med smältande snö
gråa åkrar i sol och tö
anande, väntande odlarens frö

Älvens frigjorda, vårstarka brus
eldar i skymmande påsknattsljus
högtid och andakt i åldrigt Guds hus

Helgdag och fred över hembygdens jord
påskliljors sken över dukade bord
väckande tankar och värmande ord

Allt som själar och hjärtan berör
värt att minnas och tacka för


Denna påskvecka lär bli extra spännande och innehållsrik. När det börjar bli torsdag kväll har vi nog lite resfeber för då packar vi in cyklarna i bilen och kör ner till Belgien för att cykla på lördag. Det är ett motionslopp som går av stapeln, Ronde van Vlaanderen. Starten är i Bruges och vi avslutar i Oudenaard 133 kilometer senare.

Vädret lovar några plusgrader och uppehåll och jag tror nog att jag ska klara av att ta mig fram de trots långa branta backar och kullriga kullerstensgator...


8 kommentarer:

  1. Belgien! Kul Maria - kanske hinner du titta in på någon loppis? De skall ha så himla mycket fina grejer där... Jag har varit i Belgien flera gånger men aldrig haft en chans till att utforska deras loppsar som jag har fått höra om i efterhand.
    Du cyklar vidare - härligt att läsa. Jag bodde i en by i Schweiz där tour de France passerade. Skall det tilläggas att de kullersteniga branta backarna hade ganska läskiga effekter i nedförsbacke och hööööög hastighet. Inga detaljer som jag vill skriva om men det var - blodigt. VAR RÄDD OM DIG!
    Fin passande dikt.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Vacker dikt!! Så härligt det låter med Belgienturen. Ät några goda chokladpraliner åt mig och ta hand om dig! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  3. Ah, vad kul. Jag älskar att cykla, bara längtar tills jag får trampa mina två mil till jobbet när det blir någorlunda varmt. Tilltalar det barnsliga i mig tror jag. Fart och fläkt och, eh, till arbetskamraternas fromma - svettiga kläder. :0)

    SvaraRadera
  4. Så sporty du er. Etter uker med sykling på Mallorca, kommer dette til å gå superbra. Sykling er en veldig fin måte å se landskapet på. Har sett på tour de France på tv da de passerte disse kullerstensgatene, og det var ganske dramatisk. Kjør forsiktig! Anne

    SvaraRadera
  5. Litet mer av våren ska väl ändå Belgien bjuda på! Livet leker - cykeleker....

    SvaraRadera
  6. Ska du resa nu igen, ha det så kul! Idag kändes det faktiskt som den första vårdagen här så nu kanske jag skulle köpa lite fina påskliljor att ha i kruka. Så fort solen lyser blir man på gott humör :-) Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  7. Vilken fin dikt ! Och härliga påskliljebilder, finfin påskkänsla. Vilka hurtbullar ni är ! Bra uppvärmning inför säsongen ;-) Kör försiktigt och ha en jättefin påsk !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Oj då bär det iväg nu igen! Cykla försiktigt och titta inte för mycket på blommorna i vägkanterna ;) Jättefina bilder!
    Ulrika

    SvaraRadera