26 januari 2013

Krukväxterna del III

Krukväxterna del III

Man kan inte alltid räkna med att det är en vacker lerkruka som växten får husera i, men om är det en plastkruka så beror det kanske på att ägaren av krukväxten inte har tid att gå och vattna i tid och otid. En lerkruka dunstar mycket mer vatten än en plastkruka. Om den inte är glaserad, för då håller den fukten bättre. En lerkruka är ju också tyngre än en plastkruka och har man en stor växt i krukan och behöver flytta den, ja då kan det vara en fördel med plastkruka.

En poäng med fetblads-, suckulent- och kaktusväxter är att de har en vattenhållande förmåga och på grund av att de lagrar vatten i bladen så tål de en enorm hetta och torka om man jämför med många andra växter. Kaktusar med taggar till och med vattnar sig själva genom att taggarna skuggar växten samt samlar upp dagg på morgonen som ger vatten åt rötterna lite senare under dagen.

Men jag har sett exempel på när det är fint med plastkrukor också. Det är inte så viktigt. Huvudsaken är att man omger sig med sånt man gillar själv.

Måste bara visa denna bilden igen på lerkrukor från plantskolan i Felanitx. Har ett sug efter att titta mer på krukor. I sakta mak. Utan att handla något. Liksom bara gotta mig i allt vackert som finns här.



Dessa finns i en trädgård utmed en väg där jag brukar promenera förbi. Enkelt och vackert.

Detta är från ett kaktusställe som vi upptäckte på en cykeltur. Stora kaktusbollen håller på att växa ur sin kruka.
...

Så befinner jag mig en dag i staden Petra. En liten stad med många smala gator mellan gamla hus. Jag ska bara ta cykeln upp för en backe och fortsätta iväg till nästa by.

Det är då jag ser detta.






Såklart måste jag stanna och gå gatan sakta fram och tillbaka igen. Underbart eller vad?

5 kommentarer:

  1. Så fint med gatan och alla krukor på rad. Jag gillar lerkrukor men det är synd att krukor är så dyrt, särskilt dom stora. Jag har en del i plåt också, det är ganska fint, men plast... njä. :-) Är avundsjuk på dig i värmen, så skulle jag vilja bo någon gång. Kram
    /Liv

    SvaraRadera
  2. Disse bildene får hjertet til å slå fortere. Det er så fint når folk setter krukkene ut på gata, slik at mange han oppleve krukkene og plantene. Kjempefine bilder du har tatt. God helg! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  3. Ja det var fantastiskt att se och uppleva! Önskar ni också kunde få se det i verkligheten.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Vilken gata, hur fin som helst!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Wow vilken gata! Tänk att allt verkar får va ifred också. Det krävs en viss tillit till omgivningen att ha sina växter stående ute sådär! Kram / syster Hanna

    SvaraRadera