6 oktober 2012

Vallmo



Jag sitter och går igenom lite bilder och fastnade för den här. Så vackra vallmoblommorna är med många fina detaljer! Speciellt mycket gillar jag jättevallmona, men även vanlig åkervallmo och sibisrisk vallmo är fina.

Denna laxrosa variant har jag dragit upp från frö och jag kan säga att jag blev ganska besviken när jag såg HUR laxrosa den blev. Jag hade hoppats att den skulle va mer rosa... Hur jag än stirrade på den från olika vinklar kunde jag inte förlika mig med färgen. Däremot gillade jag den maffiga blomformen.

Det är också speciellt med hur olika växter har olika långa blomningstider. För vallmo gäller generellt: underbart men kort! Varje blomma blommar ungefär en dag för att sedan vissna ihop och lämna plats för nästa. Så det gäller att passa på att titta noga när de väl blommar.

I två år stod jag ut med de laxrosa monstren, men sen tänkte jag att nej, nu måste den bort. Den passade inte ihop med något egentligen. Men ni som försökt att gräva bort en vallmoplanta vet att det kan vara ganska svårt att bli av med den, för gott så att säga. Vallmo har en rejäl rotpåle som går rakt ner i jorden och vill man verkligen få bort alltihop får man vara väldigt ihärdig.

I nästa fröinköp ska det finnas med en fröpåse med RÖDA jättevallmon, för DE är verkligen underbara.


3 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att din rosa vallmo är vacker, men en röd är ju förstås snäppet vassare! Jag flyttade min jättevallmo i år, och den kom inte med en enda blomma. Hoppas den förlåter mig nästa sommar ... det är den röda varianten och den är ju jättemaffig, en kort tid.

    SvaraRadera
  2. Som du ser på min profilbild så är just den rosa vallmon en av mina favoriter. Så vackra!!

    SvaraRadera
  3. Vet du, valmuer er noe av det vakreste jeg vet! Særlig kornvalmuer og opiumsvalmuer. Jeg synes at kronbladene har noe gjennomsiktig, sart og "papiraktig" ved seg. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvaraRadera