19 april 2012

Pilkurs

Dessa bilder är från en pilekurs som Ingalill Nilsson från Pilgårdens Hantverk hade i Medborgarskolans regi för några vårar sedan. Nu är det ju inte långt kvar tills luktärter och klätterblommor ska ut i trädgården, nja i alla fall om man inte tycker att en månad är så länge :-) Jag blev så sugen på att fläta något igen!

Det stora jobbet med pilen är så att säga redan gjort. 
Skördat, sorterat, torkat, blötat och lagom fuktigt för vår kurs att fläta med det.

Denna kursen handlade om att göra saker för trädgården så jag satte igång med ett pionstöd.
Ingalill är en mästare på att fläta och här visar hon hur man börjar.



Jag provade ett par olika sätt att fläta och med några olika färger. När man tycker att man flätat tillräckligt högt är det dags för avslutet längst upp. Principen är att man sticker ner en tredje pinne bredvid de två pinnar man stack ner i marken från början. Sen böjer man ner dem och flätar in dem allt eftersom.

Till slut klipper man av den sista pinnen som blir kvar, ända nere vid kanten. 
Här har jag klippt av dem en decimeter upp bara för att ha en kom-ihåg-bild.

Några andra alster från kursen.

Vännen Saras pionstöd blev såhär fint.

En liten fågelmatare.

1 kommentar:

  1. Hej, kul att hitta nya bloggar!

    Nu ska jag kika runt hos dej. Ha en skön helg. Här är det snöblandat..hua. Jag vill ha sol och torrt!

    Marie

    SvaraRadera