7 juli 2012
4 juli 2012
1 juli 2012
28 juni 2012
Pelargon
Pelargonum gibbosum. Detta är den mest speciella pelargonen jag har i min ägo och just nu blommar den för fullt. På kvällen doftar blommar starkt av banan! Men bara på kvällen. Där den växer naturligt pollineras den antagligen av speciella nattflygare. Att den blommar i gult gör det hela ännu mer spännande, det är ju inte så många pelargoner som får gula blommor.
27 juni 2012
Tagit frön
England bjöd på fina frökapslar av Helleborus. Här ligger de på tork och ser vackra ut...
fast fröna påminner lite om muslort faktiskt.
Detta är frökapslarna av en vacker hyacint som precis hade blommat över när vi var i England. Den växer vild i skogar och ängar och täcker marken fullständigt så att den blir alldeles blå.
Jag misstänker att det är Hyacintoides hispanica eller något liknande.
Ramslök (Allium ursinum).
Nu har allt torkat färdigt och fröna ska ner i små fröpåsar.
Vilken dag som helst ska jag så.
18 juni 2012
Vann Garden 3
Mitt resealbum från England fortsätter!
Jag är i tanken kvar på Vann Garden en stund till, en fantastisk plats som var svår att slita sig ifrån. För det första låg den mitt ute i naturen på landet bland slingrande smala vägar och för det andra så var det så otroligt lummigt och grönt och platsen var väldigt rofylld.
Trädgården påminner mycket om vad jag själv skulle vilja skapa åt mig själv. Det hantverksmässiga användandet av växterna och rumsbildningen byggt på ståndort och läge i trädgården upplevde jag som riktigt genuint.
Jag tyckte denna pelargonen var så vacker i färgen mot teracottakrukorna. I helgen hittade jag exakt den sorten som jag såklart köpte!
Jag är i tanken kvar på Vann Garden en stund till, en fantastisk plats som var svår att slita sig ifrån. För det första låg den mitt ute i naturen på landet bland slingrande smala vägar och för det andra så var det så otroligt lummigt och grönt och platsen var väldigt rofylld.
Trädgården påminner mycket om vad jag själv skulle vilja skapa åt mig själv. Det hantverksmässiga användandet av växterna och rumsbildningen byggt på ståndort och läge i trädgården upplevde jag som riktigt genuint.
Jag tyckte denna pelargonen var så vacker i färgen mot teracottakrukorna. I helgen hittade jag exakt den sorten som jag såklart köpte!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
