14 augusti 2012

Rosenböna

 Rosenböna (Phaseolus coccineus). Eller Blomsterböna om man så vill. Bönan odlas både för blommorna och för de goda bönornas skull.


Rosenböna vill bli 3-4 meter hög så den slutar inte växa på höjden bara för att växtstödet råkar ta slut.



Rosenböna måste pollineras till skillnad från andra bönor, men det ser inte ut att vara något problem hos oss. Det kommer många, fina baljor. Baljorna kan skördas som skärbönor, men man kan även vänta tills baljorna är fullmatade med stora vackra frön.


Detta är tre olika sorters frö från rosenböna från fjolårets skörd som jag sparat som utsäde.

12 augusti 2012

Giftermål

Visst gifter sig majsen med garageväggen.

Den som väntar på nåt gott...

 Äntligen börjar det hända grejer på tomatfronten! Alla plantor har satt jättefina kvistar och med tanke på att de står utomhus, visserligen mot en södervägg men ändå, är jag väldigt nöjd.

 Som allting annat som skulle sås i våras, blev tomatsådden ganska sen och jag har ofta undrat hur det ska gå och om det ska bli något... men ja, det går bra att så tomatfrön i slutet av april! Vi har satt två plantor i varje 25 liters kruka och det ser faktiskt väldigt bra ut. Det svåraste när man odlar i kruka är att hålla plantorna jämnfuktiga så att de inte tomaterna drabbas av pistillröta. Det har hänt mig ett par gånger förut.

 Plantorna måste också ha tillräckligt med näring och därför är det viktigt att man använder en bra jord som ska hålla hela växtens livstid. Jag har använt Granngårdens planteringsjord och blandat upp den med Granngårdens naturgödsel. Sen har plantorna fått tillskott på näring genom eget nässelvatten och lite annan Econäring. Man kan oftast se på plantorna när de behöver ett tillskott.


T.v. Körsbärstomat från Runåbergs som heter 'Mei Wei'. Detta är det femte året jag odlar den, det blir söta, orangeröda tomater ganska tidigt.

T.h. Detta är en italiensk pastatomat som heter 'Manzano 2'. En ganska stor, avlång tomat som är köttig och lite mjuk i konsistensen.

 Detta är en favorit som jag själv tagit frö på. Eftersom jag inte visste om det var en F1-sort eller inte blev jag glatt överraskad av resultatet. Jag har för mig att den tomaten jag tog frön ifrån var mer rödstrimmig och söt, men den tomaten jag fick fram blir mer mörkröd/brun och otroligt söt och fin i smaken. Jag har kommit fram till att den tål utomhusklimat bra och sätter hyfsat mycket frukt. Jag kallar den för 'Kattesund' eftersom det var där jag köpte ursprungstomaten.

'Principe de Borghese' är en annan italiensk tomat som har blivit en favorit. Det ör en lite avlång plommontomat som smakar jättebra och får en speciell rödbrun färg.

På Mallorca fanns det framför allt tre sorters tomater i butikerna och så klart kunde jag inte låta bli att ta frön med hem. Detta är två av dem. Alla tre sorterna växer ganska kraftigt och ser ut att sätta mycket frukt.

Paprikor och chilipeppar på gång. I januari börjar det dra i fingrarna efter att få sätta igång och så chilifröna. Våra frön blev inte sådda förrän i mars så jag är väldigt glad över varenda chili som visar sig. Även här har vi en hel del sorter från Mallorca som är jättespännande att följa.






11 augusti 2012

Här dansar Herr gurka...



 Nu mognar våra slanggurkor! Det är en häftig känsla att plocka sin egen mat och det smakar så otroligt bra! Sådde fröna relativt sent och det har varit väldigt mycket blommor på plantorna som inte har gett något. Kanske har jag vattnat för dåligt, de ska ha en hel del tillgång på vatten. Jag valde sorten 'Beit Alpha' som passar både för friland och växthus. Vår odlingsplats är en liten solig veranda i sydvästläge så plantorna har fått gott om ljus och värme. 'Beit Alpha' är som flera av de andra gurksorterna man kan få tag på som frö, parthenocarpa det vill säga "honliga". Plantan producerar bara honblommor och behöver därför ingen pollenering.

3 augusti 2012

Ring blommor ring






 Medan kålfjärilarna härjar fritt på kålen försöker jag njuta av alla ringblommor som står och bara lyser i landet.

2 augusti 2012

Doftpelargoner

 I våras var jag i England på trädgårdsrunda och på resan hittade jag några spännande doftpelargoner som jag lyckades smuggla med hem i packningen.

Plantorna var ganska dåligt skötta, de hade dålig jord och tillväxten hade avstannat nästan helt, så väl hemma fick allihop bladlöss. De åkte ut på direkten och i samma veva fick jag ett tips om bladlusbekämpning på pelargoner. Persiljevatten! Ja, så jag gjorde ett koncentrerat "te" på persilja som jag sedan sprejade plantorna med. Jag kan nog erkänna att detta blev inte särskilt vetenskapligt eller så, men lössen försvann faktiskt. Jag provade även att spreja på andra växter som hade löss just då, som bondbönor och dahlior, men dem bet persiljevattnet inte på. Kan det vara kombinationen av pelargon och persilja som lössen inte tål?

I vilket fall som helst, fick plantorna även ny jord och jag klippte ner dem ganska hårt eftersom jag vet att pelargoner tål en kraftig beskärning. Så här är resultatet. Själv tycker jag att det ser ganska bra ut. Nästa år hoppas jag att de riktigt ska svämma över i sina krukor!








8 olika sorters doftpelargoner