27 juli 2013

Njuter!





Vet inte om det är värmen och solen som gör det, men troligen är det just den som gör själva sommaren till sommar. Eller upplevelsen av sommar. Växterna trivs så länge de får vatten och blommar rikligt och gärna. Bin och humlor och andra insekter är ute och flyger från morron till kväll. Härom kvällen hade en humla kollapsat på trappan, av ren utmattning såg det ut som. Benen dignade av pollen och det var säkert tungt för den redan stora humlan att flyga hem till boet med allt guld.

Ja, nog är det solen och breddgraderna alltid.

Särskilt på denna sidan jorden där det är avlövat ungefär halva året och smällkallt och alldeles dött och fruset på vintern, känns det extra viktigt att sommaren känns som sommar. Denna sommaren har verkligen varit varm och fin här och det finns inget att klaga på. Massor med hallon... har grannen...

Just nu har vi vänner från Kiruna i Skåne, och jag har fått mig en rejäl tankeställare, just runt det här med klimat och var man befinner sig vid olika tider på året. Själv så håller vi oss helst så långt borta från den skånska vintern som möjligt. Också genom att läsa olika trädgårdsbloggar har jag faktiskt kunnat bredda mitt perspektiv ganska mycket och jag har förstått att det på flera sätt finns stora skillnader i hur man upplever årstiderna, mycket beroende på hur lång vintern är och vad man kan, respektive inte kan odla.

Det som snurrar till det i mitt huvud, är att på Mallorca där vi befunnit oss de senaste vintrarna, är det nästan alltid sommar även om det är lite kallare i just januari, februari. Men så fort solen tittar fram, blir det en fjorton, femton grader även om det är vintermånader. Ja, det känns ungefär som vanlig, svensk sommar. Till exempel rosmarinen blommar i januari där och folk odlar grönsaker under vinterhalvåret för att det är för varmt på sommaren...

Jag njuter verkligen av sommaren som är nu. Inte för att vi är särskilt mycket lediga utan för att mornarna är så underbart svala och sköna och för att när man väl är ledig är det skönast i skuggan på en filt och för att svalorna flyger och låter sådär somrigt. För att majsen har börjat blomma och dahliorna med och för att det är fullt av blomflugor och bin och humlor och fjärilar i trädgården.Och kvällarna, man kan sitta ute hur länge som helst utan att frysa, det är riktigt somrigt.

2 kommentarer:

  1. Yes, är mycket nöjd över att vara morgonpigg tant. Jag kliver upp och fixar kaffe och känner att den daggfriska världen utanför är alldeles min egen. Och när det är som varmast tar jag en tupplur. Jag kommer att bli en perfekt pensionär. :-)

    SvaraRadera
  2. Njuter för det mesta under sommarhalvåret jag också. Men som idag när det blir typ 30 grader i skuggan och ökenspridningen utgör ett rejält hot i trädgården - då blir jag bara trött!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera