12 maj 2013

Fågelbär




Fågelbär - Prunus avium

Ett av våra inhemska körsbärsträd. Ljus, luftig krona, mörk bark. Kännetecknet är den raka, oftast
genomgående stammen. Svarta, söta körsbär.

Nu är det sagolikt vackert att stå under fågelbäret. Det doftar och man blir alldeles yr av fluffet. Det är maj, min favoritmånad (tills det blir september för då blir det min andra favoritmånad).

Trädet på bilderna växer alldeles intill vårt garage och under det har det bildats massor av småplantor där vissa till och med blommar i år. Stamomfånget på dem är ungefär 10-12 centimeter. Och där är minst femtio plantor.

En gång såg jag vandaliserade Prunus avium som i unga år helt enkelt blivit kapade på en halvmeters höjd. De blev fina på sitt sätt. Från den låga stammen sköt som ett buskliknande träd, visserligen för alltid omformade och utan den karaktäristiska genomgående stammen, men ändå intressant.

Så, det är nu eller aldrig. Jag ska ta och kapa några för att se vad som händer... ja alltså inte vandalisera, men göra ett experiment... Annars kommer jag liksom att få leva i ovisshet.

2 kommentarer:

  1. Et fantastisk kirsebærtre!...og nydelig syn mot den blå himmelen:)
    Enig med deg Mai og September er favoritt måneder:))

    SvaraRadera
  2. Ja de är underbara. Vi har ett vid garaget som blommar överdådigt varje år...att de orkar ! Men det är fortfarande en stund till blom här. Visst måste du testa att klippa till, särskilt om du har så många. Det är kul med experiment. Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera