11 februari 2013

Sydspetsen III

OOhh, jag darrar fortfarande av lycka fast det är över fem timmar sedan jag såg dem där på strandängen precis ovanför havet.




Jag och P hade en bil till förfogande idag så jag planerade in en retur ner till Mallorcas sydspets och jag ville gärna visa P den här platsen.

Sen har jag för mig att det finns några pinjetallar som har blivit skulpterade av havet och vinden, som ska vara värda att se.

Vi hade ingen aning om att det fanns orkidéer här, så medan vi letade efter tallarna, fanns plötsligt orkidéerna där framför oss. De till och med doftade!




Jag vet inte vad det är som är så speciellt med orkidéer, mer än att de är så vackra och kanske mycket ömtåliga? De växer ju inte som ogräs precis och jag har fått för mig att varje orkidéart har en ganska smal ståndortsamplitud? Någon som kan förklara hur det är med orkidéer?



Tallskulpturerna hittade vi inte idag, det får vi spara till nästa gång. Det känns spännande att få fortsätta att utforska den här platsen!






Det kul att kunna slå upp växten i floran när man kommer hem. Den är i det otympliga formatet A4, så inget man har med sig i fickan direkt.

Tidigare inlägg Sydspetsen och Sydspetsen II


7 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut. Platsen är ju så karg, så jag förstår att det blir en extra effekt när man ser så praktfulla blommor som stretar på. Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vackra. Orkidéer är ju mina favoritkrukväxter men en sån här maffig har jag aldrig sett.
    /Liv

    SvaraRadera
  3. Men wow!
    SÅ fantastiskt kul att ni ramlade över dessa juveler. Jag rös när jag läste inlägget!
    Du kan inte ana hur mycket du sålt in Mallorca till mig och J!
    Ha det så bra!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Men du så underbart :-) Lätt byter jag tallar mot orkidéer...
    Vad fina akvareller du gjort, det där är svårt, att hålla det enkelt och inte kludda till det.
    Jag tittade in och hittade dina bilder från Vann-garden. WOW, jag är kär ! Ja blir det nån Englandsresa nån gång, så vet jag då vart jag ska !! Kram !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Vilka fynd! Där hade jag trivts som fisken ....
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  6. Så vckara orkideer och vilket landskap!

    SvaraRadera
  7. Det blev ju bättre än med tallarna, och de finns ju där nästa gång. Underbart att hitta orkidéer, och de ser ju stora ut också. Miljön är ju som gjord för strövtåg, vilken pärla!

    SvaraRadera