13 februari 2013

Jättemalva

Igår när jag var ute och traskade på klippan fick jag plötsligt syn på denna blommande busken med så härliga färger! Mitt växtminne sa mig att det är en typ av malva men som vanligt är det bra att ha tillgång till Mallorcas flora och kunna slå upp växten där.

Jag tycker om allt från sommarblommande malvor, gråmalva, läkemalva, till stockrosor (Alcea), timvisare och hibiskusar (Hibiscus) som också är släkten inom familjen Malvaceae.

 

Fakta om jättemalva

I min flora beskrivs denna buske som en Lavatera (Lavatera arborea, en trädsommarmalva), men när jag tittar närmare på nätet visar det sig att namnet är ändrat ett par gånger. Forskaranalyser har visat att den platsar bättre som en Malva, så först fick den heta Malva arborea (Tree Mallow/Trädmalva), men senast är den bestämd till Malva dendromorpha, jättemalva.

Den är inhemsk i Medelhavsområdet, naturligt från Azorerna till Madeira, Kanarieöarna, västra och södra Europa, samt i nordvästra Afrika. Ibland kan man hitta frön och ha den som ettåring hemma.

Jättemalva har sin naturliga växtplats vid kusten. Den tål alltså havsvatten och utsöndrar havssalt genom körtlar i bladen :-) Det är långt ifrån alla växter som tål salt och därför har denna växt en konkurrensfördel eftersom den utsöndrar salt. Det gör den också till en typ av ogräs som ställer till det för häckande fåglar som har svårt att anpassa sig till nya miljöer där växten blir invasiv.

Bladen har en mjukgörande effekt och används inom örtmedicinen för att behandla stukningar och man kan använda växtdelarna till att göra grötomslag.










 5


Jättemalva Malva dendromorpha, hette tidigare Lavatera arborea (5), en typ av sommarmalva. Den senaste forskning har nämligen visat att den hör hemma i malvasläktet snarare än i lavaterasläktet.


10 kommentarer:

  1. Wow, vilken malva! Jättestor. Jag har någon slags malvor i min trädgård. Vackra bilder.

    SvaraRadera
  2. Oj! Så kul att få se en bild på hela växten och inte bara blomman. Den är ju vansinnigt stor! Som en litet träd. :-))))

    SvaraRadera
  3. Spennende lesning og vakre bilder. Kan nesten se på bladene at de tåler salt. Malva, svaberg og sjø, nydelig. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en jätte!
    Har haft någon liknande bland min grönkål ett år. Det var jätte snyggt.
    Hos mig blev den ca 2 m kan det vara samma mån tro?
    Snygg är den iallafall. Fanns det några frön att ta?
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Ja den är verkligen biffig.
    Det stod om den på ett ställe att den kunde bli upp till 3 meter...men det måste väl vara att ta i :-) 2 meter kan säkert stämma och om det var en malva (Annika) kan det ju ha varit denna madamen! Vad kul!
    Jag tittade runt efter frön, men såg inga tyvärr, däremot småplantor mellan stenarna, ska försöka ta hem några ex :-)
    Ha det bra allihop!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Himmel og hav for en svær Malva!! Aldri sett på maken. Flott var den. Takk for masse nyttig informasjon. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  7. Wow igen...

    Häftigt att det finns så stora malvor. Jag är barnsligt förtjust i dom nämligen.
    Bladen och stammen/skaftet ser köttigt härliga ut. Och färgen!

    Tack för denna upplysning och din fina lyckönskning.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Vilken absolut vrålläcker malva! Hoppas du klarar några små telningar hem! Den kanske är övervintringsbar frostfritt? Lycka till! Och ha en skön alla hjärtans dag! :) Mia

    SvaraRadera
  9. Den är superläcker!

    Köpte frön från den 'variegerade' malvan för några år sedan och gillande den skarpt.

    Fina bilder!

    Önskar dig en härlig Alla Hjärtans Dag!

    SvaraRadera
  10. Ojoj, den ser ju helt enorm ut, som ett träd :-o Snygga blommor också. Hoppas du får någon att ta sig därhemma sen. Har ett antal olika malvor på sålistan i år, det är ju så snygga ! Kram !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera