2 april 2016

Vårbruket är igång

Vårbruket är något av det bästa på hela året tycker jag. Nästan inget ogräs än och jorden är så fluffig och fin. Arbetet med jorden är visserligen tungt men förknippat med så mycket känsla, doft och skapande och man ser fortfarande framför sig ett perfekt rensat grönsaksland med perfekta grönsaker och inte en enda snigel ser man...

Idag har jag skulpterat fram mina upphöjda bäddar. Vitlöken har kommit upp bra och har fått extra omsorg, blivit gödslad och vattnad som den kan behöva nu på våren när den ska börja växa.

Har satt potatis och jordgubbsplantor. Jordgubbssorterna kommer jag inte ihåg men potatissorterna är en tidig 'Cherie' och en sen 'Amandine'.

Nästan det bästa av allt har jag kvar av vårarbetet och det är att rensa gamla pinnar och klippa ner bland perennerna. Det är något av det bästa jag vet och jag ska spara på det lite grand. Här är det oktoberstormhatten som gladeligen växer så fint! Jag ser att det behöver fyllas på med ny jord också, det får vi ordna.

Här växer det så det knakar. Rabarbern på gång. Jag måste hinna flytta två plantor rabarber innan de blir för stora. De har liksom tagit över perennrabatten och står lite fel helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Visst är det trevligt med vårbruk! Ser på rabarbern att våren har kommit lite längre hos dig. Potatis vågar jag inte sätta än men ska lägga dem i torv för att förgro i på vinden. Sättlöken ska jag också förgro på frostfritt ställe. Det börjar bli ont om plats för alla såkrukor här...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Men ni är så långt före oss att jag vet inte vad jag ska säga. Lite orättvist kanske. Men jag känner den där härliga känslan i alla fall. Ska nog fortsätta klipppa äppelträden idag och kryssa runt med skidorna på den allra sista snön.
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera