23 april 2014

De ligger redo...


De ligger redo - odlingsbäddarna. Seriöst, vem får inte kli i fingrarna nu!

Jag ska vara extremt trött för att inte känna för sånt här och så var det inför förra säsongen, jag hade ingen lust för att jag var trött och hade för mycket att tänka på. För att sånt här ska bli bra måste det vara roligt annars kan de kvetta, så jag lämnade med varm hand över till P och han odlade gärna och mycket både fint och gott. I år hjälps vi åt.

Att plocka ihop fröpåsarna, skriva etiketterna och göra såfårorna är ungefär lika spännande som att slå in paket på julafton tycker jag.

Ps. Är så mallig för vitlöken som redan - det är bara April - är fingertjock... Hur ska det gå.. :-)

8 kommentarer:

  1. Hei! Når grønnsaksbedene ligger klar på denne måten, får jeg en følelse av at alt er mulig.
    Våren er slitsom og intens, alt skal skje så himla fort før det er for seint. Det eksploderer jo, overalt. Og så er det den vakreste tiden og med mange tanker, kan det det bli litt kaos i hvert fall for meg. Man skulle være en rød tulipan med en tanke i knollen, jeg skal fram i lyset.
    Tusen takk for kommentaren, ble så glad. Gode vårdager! Klem Anne

    SvaraRadera
  2. Jorden bara ligger och väntar på att ni ska mata den med frön och små plantor! Den ser så beredd ut så. :-)

    Skönt att odlingslusten är tillbaka i år. Men man ska följa kroppens signaler och vila när det behövs. Själv har jag grävt tonvis med jord under flera veckors tid, så idag tänker jag ta en vilodag. Eller hur mycket vila det nu blir eftersom jag måste till tippen...

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Så härligt det ser ut! Hur gör man såna bäddar enklast? Gör du en bestämd bredd på dem? Tycker det känns som ett bra sätt att ha lite upphöjda bäddar men det har jag aldrig provat själv.
    Ha det bra! Kram
    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar egentligen på hösten.
      När jag tagit upp allt och tömt hela landet på grönsaker och ogräs skyfflar jag igen gångarna med jord. Sen lägger jag på det jag kan komma över i form av löv, hästskit/koskit, tömmer alla krukor och säckjord som inte kom till användning. Sen tar jag och vänder ner det så gott det går utan att sticka hål i paddor som har gått och lagt sig... det har hänt två gånger nämligen. Nu har jag ingen styv lera, men har man det rekommenderar jag att man lägger på mycket mer organiskt material och vänder ner det ordentligt så att lerjorden kan frysa sönder.
      På våren tar jag och mäter ut den första bädden på ena sidan som är 120cm bred, då kan man nå att så och rensa från båda hållen. Sen tar jag skyffeln och gräver fram en gång, lagom att gå på men kanske för smal för en skottkärra om man vill ha det men det blir mindre ogräs att rensa. Sen mäter jag ut nästa bädd 120cm, osv. Jorden som blir från gångarna slänger jag upp på bäddarna. När alla bäddar är utmätta tar jag en bred järnkratta och jämnar till jorden på bäddarna. Då kan man passa på att plocka bort småsten och grova pinnar och samtidigt gör man klart för sådd. jag försöker undvika att trampa alls i bäddarna för där är lagom luftigt efter vinterns alla maskgångar. Jag gräver inte heller i jorden under våren för då släpper man ut en massa fukt som sådderna kommer att behöva. Det räcker att kratta ovanpå.

      Radera
    2. Tack så mycket för informationen! Ska absolut prova detta. Det lär nog ta några år innan jag får en bra jord, men jag gräver ner det jag har att tillgå i år så får man väl fortsätta jobba med den.

      Radera
  4. Åh ja, det klør i fingrene! Jorden din ser så innbydende ut at det kan vel ikke være et eneste frø som ikke vil spire der.
    Interessant å lese hvordan du gjør det i svarkommentaren din ovenfor. Dette var skikkelige saker!
    Jeg gleder meg til kjøkkenhagesesongen starter ute her. Foreløpig er det frost om natten og litt for tidlig.
    Ha noen fine vårdager framover :)

    SvaraRadera
  5. Det ser inspirerande ut. Kan det bli sådd redan imorgon kanske. Hoppas på en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina odlingsbäddar!!! Får nästan lust att lägga mig i för en siesta. Otroligt vilket väder vi har, allt blommar och gror med raketfart. Ha en härlig helg!

    SvaraRadera