9 december 2013

Chiliverkstad


Dags att ta hand om skörden. Vi har redan använt många frukter till matlagning, det går nästan en chili varje dag och på slutet har de har förvarats i en plastpåse i kylskåpet. Men nu tyckte jag att några av dem börjar bli lite väl mjuka.

Sorterna är framförallt från Mallorca som vi tagit frön av och odlat här hemma men här finns också några andra favoriter, bland annat en som jag kallar Stor röd Balkan.

Det är gott att kunna använda skörden färsk så länge som möjligt, men för att undvika att de blir dåliga är det bäst att ta hand om dem genom torkning.

Då tar jag en vass kniv och delar dem i bitar och lägger dem på ett bakplåtspapper. Sen får de ligga och torka ovanpå kaminen ett par dagar.

De sorterna som har tunt fruktkött klarar egentligen av att lufttorka i normal rumstemperatur medan de med tjockare fruktkött lätt möglar inuti om de inte får hjälp på traven. Men alla åker upp på kaminen.


När en omgång torkat färdigt mal jag bitarna till flingor eller pulver med mixern. Det är viktigt att chilin är riktigt torr när man maler den så att bitarna går sönder och det är bra att tänka på att allt ska vara torrt innan man lägger det i en burk så att det inte börjar mögla där i.

Vi tycker att det här är ett bra sätt att ta hand om skörden. Man använder färsk chili så länge det går och sen har man gott och praktiskt chilipulver fram tills nästa skörd!

10 kommentarer:

  1. Vad sugen jag blir på att odla chili, har aldrig provat. Det blir nog till att testa både chili och pumpor till nasta år. Kram Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Det är inte så svårt, bara man sår i tid och inte sätter i för stor kruka med en gång, ger lite näring ibland och mycket sol :-) Kram!

      Radera
  2. Det ble fargerikt krydder med sting i :) Så lurt å gjøre det på den måten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir en bra krydda till allt möjligt och väldigt praktiskt att ha i pulverform. Man slipper att hacka hela torra frukter som jag tycker de sprätter iväg överallt :-)

      Radera
  3. Nästa år ska jag torka en del av skörden och då ska jag absolut följa dina råd! I år har allt hamnat i frysen, skuret i småbitar och separerat efter styrka. Den där chilin du kallar Stor röd Balkan - kan det vara den som Runåbergs kallar Balkan? Den har blivit favorit nummer ett i vår familj i år. Dottern som har en matblogg är galen i den! Bra styrka men framför allt härlig fruktig smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag aldrig provat att frysa in :-)
      Kan inte svara på om denna Balkan jag har är samma som Runåbergs, men det stämmer att den är både fruktig och stark i smaken! Det var just fruktigheten jag gillade med den.

      Radera
  4. Du kan verkligen fresta! Nu måste jag testa chili nästa år. Härliga bilder!
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! :-) Tack och detsamma till dig!

      Radera
  5. Intressant. Så fröerna ska vara med då? Jag har alltid rensat bort dom ur färsk chili. Tar du in dom på hösten? Jag tänker att det låter väldigt sent att skörda något så exotiskt, men jag har ingen erfarenhet av chiliodling. Kram /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt gitte jag inte ta ur fröna. De gör egentligen varken till eller från. En del gillar inte att få dem i munnen, men jag tycker inte de stör.
      Jag har plockat av frukter efterhand som de har mognat och särskilt på slutet när frosten kom var jag noga med att ta in dem. En del krukor fick stå inne och mogna klart, så det stämmer att jag inte har skördat dem nu sen i mitten av november ungefär. De har legat i kylskåpet också några veckor,
      Kram!

      Radera