20 november 2013

Nu blev det svårt...


Vi kommer snart att ha huset ute till försäljning. Och nu blev det svårt... väldigt svårt.

Vilka växter ska jag ta med mig, vilka blommor och kryddor betyder allra mest för mig?

Ska jag ta med mig allt som jag tror att jag kommer sakna, eller ska jag lämna kvar och gå vidare? Nya plantor finns ju därute.

Men vissa plantor blir svåra att få tag i, såna plantor som betyder mycket för att jag har fått dem av gamla och nya vänner. Som brunbäret? Tysk dragon? Vita månadssmultron, Sibirisk kantlök... Åbrodd, Lavendula angustifolia (den rena arten!) Ooooh... Min fina Timjan som övervintrat, Gubbaskägget! Min Romerska malört... Trädgårdsirisen som jag fått och Präriesolrosen! Kattfoten?

Den gode Henrik och Fänkålen från Mallis? Spanska körveln? Libstickan? Äppelträden jag ympat själv... och alla buskar som jag tagit som sticklingar... Rabarbern som är så god...

Tankarna på vem som kommer efter och tar hand om, eller inte tar hand om...

Och sniglarna! På det nya stället finns inga sniglar... Ska jag ta med något så måste jag vara väldigt försiktig så att jag inte tar med mig några sniglar.

Och hur mycket tid och kraft ska jag lägga ner..?

Det är många om och men... så svårt!

Den allra viktigaste blomman tar jag dock med mig. Det är han - jordgubben på bilden som betyder allra mest. Han blommar liksom nästan jämt!

10 kommentarer:

  1. Oj, vilken grej! Förstår våndan. Ta med så mycket ni pallar ändå. Man kan ju krukodla första året för att ha stenkoll på sniglarna. Det gäller dock inte den evigblommande jordgubben.

    SvaraRadera
  2. Vilka svåra överväganden, jag hoppas jag inte själv hamnar i denna situation. Men du tycks ändå nöjd och det är ju huvudsaken, då går allt bra. Bättre att flytta till, än ifrån.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag flyttade för ett år sedan.
    Jag lyfte med mig allt jag orkade bära:)
    Hostor,rosor.rododendron,dagliljor,klematis ja you name it...
    Det är bra med ikea påsar. Bara att gräva upp , lasta i påsen och ta i lastutrymmet
    //Annica

    SvaraRadera
  4. Hei! Uff, dette er vanskelig. Å forlate plantene "mine", ville være leit. Kanskje du kan velge ut dem som har en historie, og som gir gode minner. Men du som har et så nært forhold til plantene, kan det være mange. En fordel nå er at de er i hvile og det er lettere å få med seg. Epletreet må vel være med deg!!
    Vi har heller ikke snegler så jeg er veldig forsiktig når jeg kjøper nye. Setter pottene i svarte plastsekker som jeg setter i i store murerbøtter. Heldigvis har det godt bra.
    Tenk neste vår bor dere på en gård med utrolig mange muligheter, du og jordgubben. Dere er heldige. Lykke til med alle valgene! Anne

    SvaraRadera
  5. Vilket paradis de nya ägarna kommer att hamna i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Snacka om beslutsångest, det är ju snudd på omöjligt att lämna någon av dessa skönheter kvar. Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  6. Gör en prioriteringslista med olika kategorier tex stort affektionsvärde, svår att få tag på, nyttigast, vackrast... De växter som hamnar högst upp eller i flera kategorier kan kanske få förtur i alla fall. Sen borde det väl inte vara omöjligt att hämta sticklingar o plantor av de nya ägarna? Förhoppningsvis i alla fall. Avtala om att få växter om/som de gräver upp. Kommer du ha plats för alla växter på nya stället? Är det svårt med transporten? Jag tror man måste skriva in att alla växter inte ingår i köpet om man ska ha rätt att gräva upp och ta med sig, eller har jag fel? Lycka till med det svåra valet! Och gläd dig åt att du redan har bestämt dig för en i alla fall.

    SvaraRadera
  7. Oh så svårt ! Jag vågar inte ens tänka tanken hur jag skulle bära mig åt. Men Ett Eko hade fina tips det såg jag. Har många vänner som av hänsyn till de nya ägarna lämnat det mesta för att sedan besviket inse att de nya planterat gräsmatta över alltihop. Så tänk bara på dig själv, det är mitt råd, en trädgård lever bara med sin ägare. Ha en fortsatt skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  8. Jag glömde skriva att jag blev alldeles varm i hjärtat av de sista raderna....om den viktigaste blomman :-)
    Lisa igen

    SvaraRadera
  9. Tack för alla era råd och värmande kommentarer! Jag tror att jag kommer ta med mig en hel del, försöka dela där det går.
    Kram på er!

    SvaraRadera
  10. Hej Maria
    Vi flyttade den 1 november och jag tog inte med mig något alls! Det blev liksom inte rätt i varken tid eller annat. De nya ägarna var så överväldigande förtjusta i trädgården att jag inte kunde gräva upp en sak! Fast jag hade förstås kunnat dela på en del perenner, men tiden var helt fel. Sen var vi inte så välplanerade som ni är - att fundera på att skriva in i kontrakt och andra goda råd du redan fått i andra kommentarer är verkligen toppen. Spontanshoppade ju gården!
    Det är inte helt bekvämt att komma tillbaka i sin gamla trädgård när någon annan tagit över den så jag råder dig att gräva upp och ta med vid flytten. Ni är ju på väg så vänta inte tills vintern är här redan. Det ni gräver upp kan ju stå i krukor och annat tills ni flyttar, även om det inte råkar bli redan i vinter. Fast ni gör ju som ni vill. Men ni har så rara växter så gör inte som vi i alla fall.

    Kram och lycka till med jordgubbar och allt annat trevligt!
    Malin

    SvaraRadera