22 maj 2013

Det vackra knoppstadiet








Det är svårt att sätta ord på vad det egentligen är som händer vid den här tiden på året. Mest för att det är så mycket som händer på en gång i rabatter och buskar, men ljuvligt är det minsann!

Jag sneglar lite åt kerrian (Kerria japonica) och har nog bestämt mig för att avlägsna den så småningom. (Säg inget till min sambo.) Den är ju väldigt gul och har en viss växtkraft med rotskott så att säga. Samtidigt är den ett bra insynsskydd mot grannen och gör inte så mycket väsen av sig när den blommat över...

Mycket knoppar och spiror blir det och regnet gör att det växer snabbt och frodigt. Jag har bestämt mig för att inte gödsla i onödan utan låta jorden ge vad den har. Men efterhand kommer jag jordförbättra med jord från landet där det är hästgödslat i höstas.

Under morgonrundan och en kvällsrundan i trädgården kollas läget och det dödas sniglar så gott man lyckas se dem. Igår upptäckte vi att sniglarna är alldeles pyttesmå och nykläckta och svåra att se OCH att de hittat till störbönorna... STORA hål i bladen och cirka tre sniglar på varje planta... plock plock plock... Plockade två händer fulla med de små liven. Nu blir det till att sätta ut fler ölfällor. Detta är inget kul ämne, så jag avslutar det kapitlet nu.

Vi har börjat att ta tag i framsidan, det ska bestämmas rätt höjder så att det blir frånlut istället för motlut mot huset. Gången börjar få sin rätta linje och bredd.

6 kommentarer:

  1. Ja, det är en underbar tid nu. Finns inte bättre underhållning än att ta sig en runda i trädgården. Eller om det spöregnar så kan jag numera pyssla i växthuset.
    Sniglar är ett elände, vi brukar inte ha så mycket andra än vinbärssnäckor och tidigare har jag tyckt att de inte äter så mycket på bladen. Men i år har de käkat! Så jag har börjat plocka dem också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hei! Ja, det er vanskelig å sette ord på alt det som skjer nå. Det er nesten vanskelig å ta inn over seg alt fordi det er så overveldende. Knoppstadiet er vidunderlig.
    I morgen drar jeg på hagetur til England og skal bl.a. til Chelsea. Det er også overveldende. Har reisefeber. Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Det händer verkligen något jämt nu, en ny knopp som slår ut varje dag : ) Mindre roligt med sniglar förstås!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Den blomstertid nu kommit! Lätt att bli "starstrucked" av alla godingar som dyker och blommar över i nafs - som det känns...Var in en en sväng i V-ås Botaniska idag och kunde konstatera en invasion av sniglar: trååkigt!

    SvaraRadera
  5. Yummi yummi...så herlig knippe blomster!
    Takk for du deler:))

    SvaraRadera
  6. Jag skall bara rundorna tar vääääldigt lång tid här också...
    Håller med dig på alla punkter. Alla dessa ljuvliga knoppar! Att det blivit svalare är jag verkligen tacksam för. Nu stoppar det upp lite grann i alla fall. Just äppleblomningen är ju bara såååå fin och när det nu börjar snöa om dom stilla så - ja då är det poetiskt vackert,
    Stor kram Malin

    SvaraRadera