10 januari 2013

Gröna sköna former






 

Mallorcas flora

Förra året skaffade jag mig en flora, en bok jag tycker mycket om . Det är roligt att kunna titta lite närmare på det som växer här. Den är dock lite svår att hitta i eftersom det är tecknade bilder och man kan inte riktigt se hur buskar och blommor växer.

De formklippta buskarna på bilderna är formade av två olika sorters buskar och jag har länge tänkt att jag måste ta reda på vad det är för växter. Den ena har jag känt igen som vanligt olivträd, Olea europaea. Den andra har jag sett på ön lite varstans, vildväxande, men först när jag såg dessa snyggt formklippta träden ville jag veta mer.

















Olivträd, Olea europaea

 

Mastixbuske - Pistacea lenticus

Det var inte lätt att hitta den i floran men till slut fastnade jag för Pistacia lentiscus. Vedartad buske, han- och honplantor, vanligen upp till 2 meter, ibland upp till 10 meter, särskilt på östkusten i stenig terräng och de övre delarna av stranden. Japp, det är den!

Googlar vidare på Pistacia lentiscus. Den kallas Mastixbuske och är en växt som tillhör familjen sumakväxter. Den blommar från mars till maj med gula blommor som senare blir till klarröda, blanka bär (på honplantan antar jag då). Mastixbusken är i motsats till terpentinträdet (Pistacia terebinthus) ständigt grön (se nedan). Busken är inhemsk runt Medelhavsområdet och Kanarieöarna.

Medicinalväxt, Linné och harts

Vidare beskrevs arten av Linné och var en tidig medicinalväxt. Om man ristar i barken kan man utvinna mastix som är ett flytande harts som sedan gammalt har använts medicinskt och till framställning av lack. Intorkad harts har tuggats sen omkring 300 f.Kr (!) för att ge renare tänder och friskare andedräkt. Det kanske man skulle testa! En annan källa berättar att man använt hartset i olika rökelseblandningar och att det anses ha magiska krafter.

Idag vågade jag mig fram för att skrapa lite på barken... och visst doftar det speciellt, lite bara grön växt, men också något linimentaktigt.

Artepitetet lentiscus kommer från latinets lentis som betyder lins och syftar trädets utsöndring av harts, som då den utvinns formas till linslika droppar. Den grekiska ön Chios anses vara den största producenten av mastix.

En nära släkting är Terebint eller Terpentinträd, Pistacia terebintus, även denna en art i familjen sumakväxter som har en stark hartsartad lukt. P. terebintus har använts för utvinning av så kallad grön terpentin. Frukterna är röda, syrliga och ätliga. Den tappar sina blad på vintern. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Terebint)


Formklippning och härdighet?

Hur som helst verkar det vara en perfekt buske för formklippning. Den påminner faktiskt om vår liguster. Vintergrön, tät, lätta att formklippa, fina skulpturala stammar, inga taggar. Frågan är hur härdig den är. I våra dagar när buxbomsdöden härjar, är det inte konstigt att ens hjärna helt automatiskt letar ersättare...

Källor: Illustrated Flora of Mallorca, Wikipedia, egnersvaxter.se

4 kommentarer:

  1. Nu längtar jag till syrran i Spanien! Tyvärr tror jag inte att den där busken skulle klara en vinter här. Förstår att det är svårt att hitta alternativ till buxbom. Har tack och lov inte satsat på den, vår trädgård är mer av det vilda otuktade slaget.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Det er så deilig å få våren på forskudd. At det er vår sør i Europa og at den kryper langsomt nordover. Vakre skulpturelle, grønne former. Jeg elsker å formklippe planter. Et lite klipp der og et lite klipp her. Ha det fremdeles godt på Mallorca! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  3. Vilka spännande träd! Och vackert formklippta. Jag gillar formklippning och har gett mig på idegran och tujor här hemma men känner att jag måste få fler. De blir ju helt annorlunda när man stammar upp eller klipper så de nästan tappar identitet.
    Skulle vara kul att veta hur härdiga dessa är, troligtvis går de inte här. Men annars - kanske vi får se dem i våra trädgårdar också snart!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Superintressant!

    Det är som att få vara med på eran sköna vistelse på Mallorca! Evigt tacksam för denna möjlighet då vi själva inte kan göra detsamma,
    Formklippning är jättefint och kul tycker jag, Särskilt gamla tuijor, tallar och annat som förväxt sig, UTMANINGAR!

    Kram Malin

    SvaraRadera