26 november 2012

Chiliglögg?


Idag tog jag mig äntligen tid att göra glögg! Den är färdig först om tre veckor, så jag svängde in på bolaget och skaffade lite köpeglögg att kalasa på så länge. Men vilka dofter det blev i köket när jag plockade fram kryddorna!

Detta är receptet på min egen glögg:
1pkt jäst
5 liter svagdricka
2,5kg socker
5 råa potatisar, skivade
1 bit färsk ingefära ca 3cm
2 kanelstång hel
1 påse kardemummakärnor
1 påse kryddnejlikor
2 bitar pomeransskal
500g russin
1 bit favoritchili!

Lägg allt i en rentvättad hink (och jag kan lova att jag la i vår egenodlade chili med stor vördnad :-) Det är första gången jag provar att göra glögg med chili i så det blir spännande att testa om det blir nåt sting!) Rör om och lägg över ett plastfolie, gör några små lufthål i folien. Ställ undan hinken i rumstemeperatur. Tjuvtitta då och då måste man. Rör om en gång i veckan, utom sista veckan för då ska det bildas en bottensats. Glöggen är färdig efter tre veckor. Tappa försiktigt upp glöggen på rena flaskor och försök undvika att få med bottensatsen. Man kan hälla sakta eller så kan man använda en hävert.

Det är svårt att veta vilken alkoholhalt glöggen får, men jag kan nog med säkerhet säga att det blir starkglögg så den blir väldigt god och värmande!

2 kommentarer:

  1. Mmmm..kan nästan känna doften ända hit! Ser fram emot en liten hutt framåt jul!

    SvaraRadera