1 oktober 2012

Silverkaprifol

Silverkaprifol eller daggkaprifol, är verkligen en favoritplanta! Detta är en stickling jag fick på Fredriksdal i Helsingborg. Har ni vägarna förbi där så växer den mitt i systematiska trädgården, klättrandes på lusthusets tillsammans med någon typ av klematis, har jag för mig. Där står den i full sol och hela plantan växer maffigt och får nästan ett helt silvrigt intryck.

Den verkar gå under olika namn och jag har inte helt klart för mig vilket det ska vara. Lonicera reticulata, är ett namn som förekommer ibland med sortnamnet 'Silver'. Även Lonicera prilifera 'Silver' förekommer, bland annat hos Splendor Plant som säljer den. Den ska tydligen klara sig ända upp till zon V och VI.


Ja, jag har den i kruka. Än så länge i alla fall. För det är inte helt optimalt, men jag ska bara komma på var den ska få vara, sen kommer den att få växa helt fritt och bli hur stor den bara vill.



Silverkaprifol blommar med ljusgula små "kaprifolblommor" under sommaren. Missade ta en bild i somras men kommer säkert nästa säsong :-) Blomman doftar i princip ingenting, eller iallafall inte alls som de flesta kaprifoler. Men det gör inte så mycket tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Ja, Silverkaprifolen är verkligen jättefin.
    Den väcker mycket uppmärksamhet i min trädgård :=)

    Önskar dig en fin start på den nya månaden.

    SvaraRadera
  2. Kaprifoler är så härliga, men jag gillar doften också..

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Jeg kom bare lige forbi.
    Kaprifolier er smukke planter.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig torsdag aften.

    SvaraRadera