8 januari 2016

Ljusterapi

Jag tänkte bjuda på lite ljusterapi med den här bilden från Sofiero den 21/4-2015 



och med dessa cykelbilder från Mallorca 25/2-2014


Jag tycker att det är skönt med snö just nu. För ett par dagar sen kom snön till oss och den hör liksom vintern till. Luften är klar och kall och de torra döda stjälkarna av perenner som har fryst ner och blir ganska fina kontraster mot den vita snön.


I sovrummet, som är ett av de svalare rummen i vårt hus under vintern, finns ett apelsinträd som har börjat blomma nu. Det doftar nästan ända ut i farstun. Hur den kan vilja blomma på det lilla dagsljuset som den får, är en gåta.


12 kommentarer:

  1. Åhh hvor ser det skønt ud :-) - Vi glæder os til solen og varmen vender tilbage :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör vi! Man kan aldrig få nog av det :-)

      Radera
  2. Vilket mysigt växthus. Ja det är märkligt att citrus inte behöver mer ljus. Det inger hopp. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är supermysigt. Nästan så det är svårt att gå därifrån när man väl gått in.
      En fundering jag har med citrusblomman (apelsin) är om den måste polleneras för att bli frukt... Vi får vänta och se.

      Radera
  3. Undrar vilka drömmar apelsinblomsdoften ger er om natten...
    Ljusterapi kan behövas så här års, vilken affärsidé egentligen, ljusterapi i ett vackert orangeri centralt i Stockholm eller annan större stad där människor lider av ljusbrist så här års! Vet inte hur växter mår i det speciella ljus som brukar finnas i ljusterapirum men det borde gå att fixa...
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Jag är beroende av ljus och har två solljuslampor hemma. När det är riktigt mörkt och trist så vet familjen exakt var de kan hitta mig - då sitter jag och tokglor in i solljuset.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Hei! Lys er alfa og omega. Savner det veldig her oppe. Nå er det lyst til fire om ettermiddagen. Det er så deilig at det går den rette veien. Det er så vakkert lys i drivhuset. Husker så godt bildene dine av mandeltrær i blomst og akvareller, det var også skikkelig lysterapi. (Er det mulig med en reprise?)
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du minns de bilderna. Jag sörjer fortfarande alla bilder som blev stulna ihop med min plånbok i Barcelona, många bilder från Mallorca var det. Jag har akvarellerna kvar dock, så det kanske blir en repris :-)

      Radera
  6. Mallorca har en särskild plats i mitt hjärta. Tack för ljusterapin.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i mitt <3
      Har man en gång blivit smittad så är man fast!!

      Radera