27 juli 2015

Från täppan och en fegfråga


Jag har verkligen legat på latsidan (precis som jag vill ha det) denna sommaren. Tidigt bestämde jag mig för att inte odla en massa grönsaker och tomatplantor som jag sedan skulle få vattna och gulla med men plötsligt satt jag ändå där med en massa nya fröpåsar... haha.

Nej jag sådde inget av det, de fina små fröna ligger fortfarande i sina påsar, förutom chili och majs vilket är fullt tillräckligt just nu när jag lyckats bli lite ledig och allt jag behöver göra är i princip att titta på dem.

Jag kan ju avslöja att rosen på bilden står och blommar - alltså fortfarande i sin svarta plantskolekruka!

Just nu längtar jag förfärligt mycket efter Mallorca men jag får nog nöja mig med att titta på kompisarna som vi tog med därifrån.







Det har varit roligt att se lavendeln i år för buskarna är större än någonsin och blommar enormt mycket. Väldigt roligt att det flyger en massa humlor i dem också. Jag känner förnöjsamhet när humlorna och bina surrar då är jag säker på att jag gjort något bra. Även Sibirisk kantlök blommar med extra många söta bollar eller så är det helt enkelt för att växterna inte har behövt flytta på sig de sista åren.

Däremot har det varit väldigt ont om fjärilar i år och det kanske beror på allt regnande.



Jag sådde en massa vallmofrön tidigt i vintras och det har kommit en del söta små fladdriga saker att fästa ögonen på. De är så vackra med sina tunna, tunna blad och sitt ganska flyktiga liv. En dag eller två så har kronbladen trillat. Jag tänkte ha massor nästa år så de får stå kvar och fröa av sig. Den röda liknar vanlig kornvallmo men den är en aning mörkare i färgen.


Detta är min ringblomsskog som jag tycker jättemycket om, den lyser lång väg även om solen inte är framme.

Det har blivit dags att klippa ner daggkåpan, det är trots allt bladen som är de finaste tycker jag. I bakgrunden kan ni skåda ett av de nyare tillskotten i täppan, nämligen min brokbladiga kornell som fått ersätta kerrian. Jag är så nöjd med mitt val.

Så kommer jag då till min fegfråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att ingjuta lite mod. Längst ner på kornellen är det en kal stam cirka femton centimeter hög innan busken förgrenar sig. Jag hade tyckt att det vore rejält så mycket snyggare om busken förgrenar sig mer direkt längst ner vid jorden. Vågar jag klippa av hela busken där nere så att den förgrenar sig längre ner? En vän tipsade om att jag kan ju ta sticklingar på de grenar jag klipper av fall i fall den stackars lilla plantan dör jag klippt av den....? Hade du vågat? 
*Knips* bara...


 Jag avslutar med något lugnande.

14 kommentarer:

  1. Vad fint du har i täppan och det låter skönt utan massa krukor som skall pysslas med.
    Vem längtar inte till Mallorca? Skit sommar rent ut sagt. Känner mig helt blåst.
    Jag är en fegis ibland och ibland bara gör jag. Så jag säger klipp till och ta lite sticklingar.
    Allt brukar ju ta sig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Ja min magkänsla säger också mig att det borde gå även om det kanske är i brutalaste laget..! Det är ju ändå en kornell och i Skåne :-)

      Radera
  2. Så blommigt och fint hos dig. Blir det så om man bara tittar...he,he,he! Jaså det finns trädtaklök på Mallorca. Gillar värme gör de i alla fall, men jag får ha mina i växthuset.
    Jag hade tagit ett gäng sticklingar av kornellen och klippt till. Friskt vågat...
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att trädtaklöken egentligen inte är en inhemsk växt där men den växer till höger och vänster i folks täppor, både röd och grön variant och blommar med stora gula blommor som lyser lång väg. O så modig du är, Imorgon ska jag ha trädgårdsdag här så det blir till att hugga i och inte bara sitta o glo :-) så kanske det händer att jag knipsar.

      Radera
  3. Hei Maria!
    Valmuer er noe av det vakreste. De er så skire.. Hver eneste sommer tenker jeg at jeg har for lite ringblomster. Ringblomstskog, yes. Ringblomster lukter sommer.
    Kornell skal beskjæres helt nede, selv langt nord for Skåne. Har sibirkornell som jeg beskjærer helt nede. Det er den eneste måten å beholde de røde fine greinene. Gjør det om våren, men det er fremdeles mye igjen av sesongen til å vokse på.
    Dra til Mallorca med det samme!!! Eller til vinteren så får vi andre litt vårdrypp.
    Har ikke Instagram, men må se å få det. Da kan jeg sikkert se mange fine bilder du har tatt.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är så glad att vädret varit som det varit för det har blivit många fördelar för många blommor som blommat länge, länge t ex vallmo.
      Nu vågar jag helt säkert klippa min kornell, det finns inget annat att göra åt det. Hur skulle det se ut att fega ur, haha?
      Det vore underbart att reda nu men jobb väntar, jag hoppas att kunna resa i vinter.
      Jag var mest nyfiken för du hade säkert haft en massa fina bilder där i så fall :-)
      Kram!

      Radera
  4. Här har det däremot varit riktigt gott om fjärilar vi har tom sett fyra Makaonfjärilar! Ser vi en per sommar brukar vi vara vädigt nöjda. Tror nog att du törs kapa ner busken. Töreln från Burträsk var vacker där den stod men jag är rädd att den sorten sprider sig för mycket. Har inte testat att sticklingsföröka ngn Törel så det är dags att prova nu. Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makaonfjärilar, va kul! Har jag aldrig sett i verkligheten.
      Oj så många modiga bloggvänner man har..!
      Ha det fint Ulrika!

      Radera
  5. Jag hade nog inte vågat skära ända ner. Men sticklingar hade jag tagit i alla fall. Det kan ju bli någon fin buske på sikt att ersätta den barbenta med.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila och tack! Det låter som en jättebra idé att ta sticklingar och sen komplettera dem med busken! Man kanske kan peta ner några rotade sticklingar bredvid bara så att den blir med fler stammar.

      Radera
  6. Underbar ringblomsskog! Den ska jag härma till nästa år, behövs lite solar i trädgården utifallatt. Och klippa eller inte klippa. Jag brukar gå och vela sedan kan jag inte hålla mig utan går och hämtar SÅGEN!

    SvaraRadera
  7. Angående ringblomsskogen så var jag så lyckligt lottad att naturen skötte allt helt själv, jag har väl låtit ringblommor stå kvar och fröa rättså överallt så det var bara att spara ut där jag ville ha dem :-) De är härliga!
    Asså sågen... den kommer jag använda till en annan buske, en idegran som ska ner. Den är jag helt säker på. Laila (ovan) hade en jättebra idé som jag ska följa! Kram

    SvaraRadera