1 februari 2014

I bushen


Bushen finns precis runt knuten. Här hittar man många stigar och en massa spännande snår och buskage som gömmer vackra blad av olika slag. (Man undrar ju hur blommorna ser ut men jag försöker att nöja mig med blad. Det är verkligen en extra bonus om något hinner blomma innan vi åker hem.)

Här är det inte så vanligt att det växer gräs, om man jämför med hemma. Det blir alldeles för varmt på sommaren och man kan se att bara där det är riktigt fuktigt, nästan blött, växer gräs. Istället täcks marken av ett vedartat skikt av ris och riktigt tåliga örter med tjocka underjordiska rötter.

Går man riktigt sakta hinner man upptäcka mycket och man lär sig var man ska leta.


























En av de gröna buskarna bland snåren blommar just nu. Blommorna lyser kritvitt.





På upptäcktsfärd.

Det gäller att se många bladrosetter av olika orkidéer här. Vad jag kan se är det minst två olika sorter och jag vet att den ena blommar lite tidigare än den andra.

Här är den ena sorten (den är tidigast) och det ser ut att finnas en blomknopp på väg upp där i mitten.































Den sista skönheten för idag är Arisarum vulgare. Den påminner om vår inhemska Arum, Munkhätta men blomman är rätt så annorlunda. De är väldigt vanliga här och det ser ut att finnas olika arter.

5 kommentarer:

  1. Spännande! Bladen påminner om ett par krukväxter vi har här.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hinner få se blommorna. Det är alltid roligt att kunna få fram vad det är man har sett. Spännande.

    SvaraRadera
  3. Spännande upptäcktsresa. Intressant att titta på plantor oavsett var man befinner sig, i trädgården eller i bushen.

    Du är så välkommen att dela dina trädgårdsfärger om du har lust. Jag hoppas kunna hålla igång utmaningen varje vecka fram till slutet av mars.

    SvaraRadera
  4. Lusten att vilja åka till "dina" trakter avtar ju inte precis med hjälp av dina rapporter...
    I min fantasi försöker jag få till en resa till Sicilien snart för att uppleva blodapelsinskörden...
    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Underbar natur du visar. Och den där lilla godingen på sista bilden - älskar allt som ser ut som arisaemor.
    Ha det bra.
    Törnrosa

    SvaraRadera