6 juli 2013

Sibirisk kantlök


Idag ler solen allt vad den kan och såhär ser det ut från den ena ändan i kryddrabatten nu på morgonen.

Sibirisk kantlök (Allium nutans)
Jag fick en tuva när jag jobbade på Fredriksdal i Helsingborg. Sen har jag delat den, gett bort några bitar och delat den igen. Det är en av de plantor jag gillar allra mest både för att den är vacker och för att den är god att äta.

Smaken är såklart lök, men det är något speciellt med konsistensen, lite oljig och rund smak och stråna passar ypperligt i en sallad. 



Jag tror att den slagit höjdrekord i år, den högsta blomman är uppe på 85cm!





Tätt, tätt med  snyggrosa små blommor i en boll. Kan det bli finare? När blommorna börjar gå i frö kan man klippa ner dem och med lite tur få en blomning till lite senare.


Såhär står det på Runåbergs fröers hemsida om Sibirisk kantlök:

"Allium nutans. Den mest eftertraktade gräslöken på marknaderna i Ryssland, där den kallas Slizum. Påminner om en blandning av vanlig gräslök och kinesisk. Bladen är karakteristiskt skruvade, medelgröna och plattrunda. Som en kvarts måne i genomskärning och 5-7 mm breda. De är saftiga och mycket goda med sin milda, svagt nötaktiga vitlökssmak.

Allium nutans är perenn liksom gräslök, men för att övervintra bra vill den stå i väldränerad, lätt jord, gärna med ett skyddstäcke den första vintern. Kylan är inget problem för en etablerad planta, det är blötan som är det största hotet. A. nutans uppträder i flera varianter med mer eller mindre breda, skruvade blad och en ljusviolett flockaktig blomma.

Sibirisk gräslök kan ibland vara besvärlig att gro. Den behöver oftast stratifieras/köldperioder för att vakna. Så utomhus på hösten eller tidigt på våren i väldränerad jord. Eller så i lätt jord i små krukor och ställ dem i kylen i 4-6 veckor. Eller ännu bättre i flera perioder om 2 veckor i kyl och 2 veckor i rumstemperatur."

Så... kommer du över en planta är nog det en fördel.

4 kommentarer:

  1. Hei! Den er virkelig vakker. Har aldri sett den før. Og i tillegg er den god å spise. God sommernatt til deg! Anne

    SvaraRadera
  2. Och hur får man tag på denna läckerhet om man inte jobbar på en trädgård i Hälsingborg? Låter som en lök helt i min smak!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om att täcka första vintern! Jag köpte en planta för ett tag sedan här i Umeå. Eller rättare sagt, jag tror att det är sibirisk kantlök. Den ser i alla fall likadan ut. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Mycket snyggt med Sibirisk kantlök måste prova.

    SvaraRadera