12 juni 2013

Nya och gamla bekanta

Efter besök på Åbergs plantskola, Ystad, så har jag fått några fina nya bekanta på fönsterbrädan. Kan man ha för många pelargoner? Detta är 'Francis James'.

Supersöt Silverbräcka, Saxifraga pniculata 'Rosea' ska pryda ett torrt och soligt läge.


 Citronverbena, äntligen! Aloysia citriodora. Gnuggar ett blad när jag går förbi...

Mina solrosor behöver planteras ut NU. Men är så trött efter en arbetsdag... så imorgon...


Njuter av trevliga gamla bekanta, gräslöksblom och kryddsalvia, som just nu blommar i ett stort moln av violetta blommor.

Hej svarta borstnejlika som jag sådde i fjol våras. Nu blommar du äntligen! Du ska få fröa av dig i sommar och sätta nya plantor.

 Och är så snygg ihop men andra perenner, här är väldoftande blå trädgårdsiris och salvia till exempel.


 Piplöken blommar, också denna på andra året...

Det händer lite grejer här och var. Här ska det bli en rundel av olika marksten, en mötesplats där två stigar korsas...
 
Dr Westerlund blommar fint nu.

I äppelträdets kruka har det hamnat både det ena och det andra.... Sareptasenapsfrön har grott och kan det vara en squash som gillat läget?


Pelargonerna älskar värmen och ljuset och skickar ut sina stora blomklasar.

1 kommentar:

  1. Så mycket fint du har. Borstnejlikan var för cool. Jag älskar blommande gräslök och kryddsalviasalvia som du visar. Jag kom på att jag inte skaffat någon ny kryddsalvia! Den gamla strök med i vintras eller om det var i våras. Måste fixas.

    Kram

    SvaraRadera