28 april 2013

Hej alla goda!

Hej hopp i hagen!
Här har det blivit rensning av kryddlandet och många kära återseenden.



Hej Åbrodd, Artemisia abrotanum och...

... Den Gode Henrik! Lungrot, Chenopodium bonus-henricus

 Kryddtimjan, Thymus vulgaris, grattis du överlevde vintern.

 Jag ser dig! Romersk malört, Artemisia pontica


 Hej vulgo! Två sorter av Rabarber, Rheum rhabarbarum

 Marockomynta, Mentha x villosa 'Morocko'. Det börjar sina i teburken så du är så välkommen upp.

Gulbladig oregano, Origanum vulgare 'Aureum' är alltid snygg i rabatten.


Persilja, Petroselinum crispum
och Fransk dragon, Artemisia dracunculus

Några schyssta lökar.
Piplök, Allium fistulosum

Sibirisk kantlök, Allium nutans

Gräslök, Allium schoenoprasum

Vita månadssmultron, Fragaria vesca 'Yellow Wonder'

Snart får ni sällskap av basilika och rosmarin, självsådd bladkoriander, kryddtagetes och kanske några fler... Gurkört brukar komma självmant och anisisop får flytta ihop med er om hon överlevde vintern... Såhär såg hon ut i somras tillsammans med dropplök Allium carinatum ssp. pulchellum



Kryddfänkålen från Mallis ska få en hedersplats. Det finns både fröplantor och sticklingar :-)
Foeniculum vulgare


3 kommentarer:

  1. Kanske jag inbillar mig, men efter att ha sett dina härliga bilder så känns det som att det doftar vår även här hos oss.
    Härligt, vi är snart ikapp, men än är nätterna ganska kalla, med frost som regel.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Många doftande kryddor du har i din trädgård. Marockomyntan låter kul. Undrar om teet på denna mynta smakar som den gjorde i Marrakech, när jag var där?!/Anja

    SvaraRadera
  3. Å, vad det växer och frodas! Fint vårstädat! Jag saknar verkligen det ätbara i min trädgård nu..persiljan, gräslöken osv.
    /Cika

    SvaraRadera