21 januari 2013

Vild narciss?




Upp till 1cm breda, kolsvarta frön

 N. serotinus

N. tazetta

 Ur: Illustrated Flora of Mallorca

Går förbi stranden nästan varje dag utan att se att backen upp till vägen är full av blad från narcisser. Men det är kanske tur att man inte ser allt på samma dag!

Enligt floran har Mallorca två vilda arter av narciss. Blommande N. tazetta, har jag sett utmed vägkanter och när jag gogglar på N. serotinus, har den ett helt annat utseende och lite annorlunda ståndort än vad jag hittat här.

Så efter ett tag inser jag motvilligt att det inte kan vara någon vild art som växer här, lökarna måste vara planterade nån gång. Med tanke på bladens utseende är det säkert "en helt vanlig köpenarciss". Det är ok, även om det skulle varit extra kul om det var en vild art. Spridningen som man kan se idag är i alla fall "naturlig", det kan man se på hur bladrosetterna ser ut, att det finns olika gamla fröplantor och att det finns spår av frön här och där. Antagligen hinner vi åka hem innan de blommar, jag gissar på början av april.

Som tur är hittar jag både torra fröställningar och en handfull frön som ser ut att kunna vara fjolårets. Min tanke är att ta hem fröna, så dem, vänta ett par år (!) för att kanske så småningom få blommande lökar!


7 kommentarer:

  1. Spännande att testa! Men hur länge ska du vara kvar i det sköna?

    Cykla lugnt!

    SvaraRadera
  2. Jag blir avis.:-) Det verkar hur spännande som helst. Har du plockat mer frön också?

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Ja det är verkligen spännande med en annorlunda växtlighet. Man tittar storögt var man än går, det är nästan som svampplockning.
    Ska minsann försöka hitta så mycket frön som möjligt fall i fall grobarheten har blivit dålig när de legat ett tag i ur och skur. Blir jättespännande att se om något vill gro.
    V: Tack, blir kvar ett tag till ;-)

    SvaraRadera
  4. Kanske blommar när jag kommer till Mallorca i mitten av april, börjar längta nu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Spännande, blir kul att få reda på resultatet! En close up lins är en tunn lins som du skruvar på den vanliga för att på ett enkelt sätt kunna ta närbilder, det blir ingen proffskvalitet med det duger åt mig.
    Må så gott.
    Kram lotta

    SvaraRadera
  6. I: Aha, va trevligt! Då får du se mycket som blommar, som "bara" står i knopp nu. Kanske kan du få se en del rosor också!
    L: Tack för info! Det ser iallafall bra ut på dina bilder. Så bra att det finns knep och man kan ju fixa lite i ett bildprogram med. Kul att leka lite ju!

    SvaraRadera
  7. Vad spännande! Hoppas fröerna kan gro hemma i sverige också :-) Kram
    /Liv

    SvaraRadera