16 november 2012

Vitlök!




Häromdagen tipsade bloggen Fröbok om vitlöksutsäde och jag var inte sen att kolla upp detta! 

Den senaste tiden har jag odlat olika franska sorter och jag tror att det är det vanligaste man kan få tag i när det gäller utsäde. Jag har en del själv men inte så värst mycket, så när jag läste Fröboks inlägg blev jag eld och lågor. 

Förra gången det var dags att sätta klyftorna, alltså i fjol höstas, hade jag lite annat för mig så de blev inte satta förrän i våras (läs mars!). Men hör och häpna så blev det ändå helt normala och dessutom riktigt fina vitlökar. Det kan du läsa om här. Jag tror att de blev bra för att jag hade koll på dem och vattnade och gödslade. Det är nämligen A och O om man ska få fin vitlök. På våren brukar det bli torrt i backen och då måste man se till att vitlöken har vad den behöver när den ska växa.

Så även om det är november och landet ska grävas och vitlöken i jorden, så tänker jag att det inte är för sent att tipsa om utsäde. 

Jag kontaktade Tore Holmlund från Umeå som säljer intressanta sorter, bland annat från östländerna. Han åker till Ryssmarknaden i Tallin och handlar, sen odlar han och säljer av det som blir över. Visst ser de lite exotiska ut? Lite annorlunda färger och de verkar kraftigare i skalet.

Så om du önskar dig vitlöksutsäde och tycker det skulle vara kul att prova något annat än franska sorter, lägg ett mejl till Tore. Vi kom enkelt överens om betalning och sen kom det jättefina klyftor med posten. Tack Tore! Det ska bli jättekul att odla dessa.

1 kommentar:

  1. hej. kul läsning. riga 1 är jag intresserad av, de andra har jag odlat.
    för vårt klimat är de ryska/sibiriska sorterna bäst anpassade.
    kolla gärna min blogg på www.postannelund.chilipeppar.com

    SvaraRadera