18 augusti 2012

Kryddoft

 Till min stora glädje har det varit bra fräs i det nya kryddlandet. 

 Origanum vul. 'Compactum' framtill och Origanum vul. 'Aureum' bakom.

 Coriandrum sativum. Fröna smakar annorlunda än bladen, lite citrus faktiskt. Goda att torka och mala.


 Det är dags att skörda oregano, dragon, salvia och koriander, timjan och rosmarin och hänga in på tork.


  Piplök, sibirisk kantlök, gräslök och basilika hamnar i maten direkt. 

 'Den Gode Henrik' hör egentligen inte till kryddorna men han har hamnat i kryddlandet eftersom han är perenn. Jag vill inte ha honom i grönsakslandet för då är han bara i vägen när vi ska gräva i höst. Jag tycker det funkar bra att kombinera perenna grönsaker med ettåriga och perenna kryddor. Persiljan till exempel, som är tvåårig får också flyttas till kryddlandet så småningom.

 Anisörten (Agastache fortunei) är helt magnifik.

Jag skördar kryddor i omgångar, här är det marockansk mynta och citronmeliss. Det blir underbart te av den marockanska myntan som jag fick av en vän 2008. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar