2 augusti 2012

Doftpelargoner

 I våras var jag i England på trädgårdsrunda och på resan hittade jag några spännande doftpelargoner som jag lyckades smuggla med hem i packningen.

Plantorna var ganska dåligt skötta, de hade dålig jord och tillväxten hade avstannat nästan helt, så väl hemma fick allihop bladlöss. De åkte ut på direkten och i samma veva fick jag ett tips om bladlusbekämpning på pelargoner. Persiljevatten! Ja, så jag gjorde ett koncentrerat "te" på persilja som jag sedan sprejade plantorna med. Jag kan nog erkänna att detta blev inte särskilt vetenskapligt eller så, men lössen försvann faktiskt. Jag provade även att spreja på andra växter som hade löss just då, som bondbönor och dahlior, men dem bet persiljevattnet inte på. Kan det vara kombinationen av pelargon och persilja som lössen inte tål?

I vilket fall som helst, fick plantorna även ny jord och jag klippte ner dem ganska hårt eftersom jag vet att pelargoner tål en kraftig beskärning. Så här är resultatet. Själv tycker jag att det ser ganska bra ut. Nästa år hoppas jag att de riktigt ska svämma över i sina krukor!








8 olika sorters doftpelargoner



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar