25 april 2012

Dahliasticklingar!

Dahliaknölarna jag hade med hem från Mallorca har tagit sig fint och jag har fått fart på de flesta. Tyvärr har jag inga namn på dem men de olika sorterna ska bli rosa, röda och gula om jag minns rätt. Jag brukar driva knölarna inomhus i kruka i god tid innan de ska ut i rabatten, eftersom blomningen blir tidigare då.

När man satt knölarna i torvjord får man se till att temperaturen i rummet inte blir för låg i förhållande till hur mycket man vattnar, för det är lätt hänt att de ruttnar. Jag gjorde det misstaget för några av knölarna strök med.

Grönt och fint i fönstret. Denna bilden tog jag för någon vecka sedan och sen dess har de vuxit till sig ordentligt. Solen kommer fram, det blir ljust och varmt och plantorna jublar!

Idag när jag var ute på min lilla veranda (ett av de ställen där jag driver plantor) och höll på med att skola om tomaterna föll mina ögon på dahliaplantorna.

Sticklingar! tänkte jag och var snabbt där med saxen... Jag satte dem i såjord och tänkte att detta får bli ett experiment. Jag vet sen tidigare att det är bra att toppa dahlior så här för att de ska förgrena sig och bli stadigare plantor med fler blommor men att rota sticklingar har jag inte försökt förut.


Senare när jag kom in läste jag på och visst, det ska gå att rota dahliasticklingar. Första året får man dem nog inte att blomma, men man får en knöl som man kan övervintra. Detta blir spännande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar