13 mars 2012

Vinter!

Efter några timmars bilkörning, serpentinvägar och rejäla höjdstigningar kom vi fram till den lilla Italienska bergsbyn på torsdagskvällen den 8e. Om resan hit upp kan du läsa här. Under morgonen började det snöa och det kom ungefär en decimeter.

 Pensionatet Miramonti där vi bodde.

Taklampan på rummet var en fin en.

 Vackra vedtravar.



Uppe på toppen ungefär 2600 möh i strålande solsken och enorma vyer ner över dalen. Fina backar och framförallt långa. Det kanske inte syns på bilden att jag är rätt ovan vid att stå på ett par skidor men gjorde riktigt bra framsteg vad det led.

När man blir lagom trött efter skidåkning och solen fortfarande värmer ser jag mig omkring nere i byn. En postlåda i plåt med en kul liten dörr man öppnar för att ta posten.

Solen gassar på nyhängd tvätt. Nästan alla hus har såna här stora flak av takskiffer.

Byns museum, en vacker byggnad med rött tegel inblandat.



Även om det snöade när vi kom hit töade det snabbt nere i dalen i det varma solskenet. Vide är ett vanligt träslag här som färgar bergsslänterna röda. Här fick vi utspruckna videknoppar ihop med smältvattenljud som forsade fram precis intill trädet.

Fortsättning följer...


2 kommentarer:

  1. Hej! Välkommen till min blogg! Vad roligt att du gillar den! Jag gillar din också så nu är jag följare!
    Ha det så gott!

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Härligt! Nu får ni köra hem och möta våren på vägen, låter som en fantastisk resa. tuta när ni kör förbi ;)
    Kram!

    SvaraRadera