18 mars 2012

Äntligen!

Äntligen vår och nya sådder på gång! Jag ligger efter med chilisådderna så dessa frön fick högsta prioritet. Det blev hela arton sorter i år med chili och paprika eftersom jag varit iväg och hämtat många nya sorter från Mallorca. Jag har även sått några välbeprövade favoriter som jag odlat tidigare. 

 På Mallorca hittade jag fröpåsar för endast 1€ styck så ni kanske förstår att det blev hamstring direkt!


Jag vill gärna odla blommor ihop med grönsakerna, både för att jag tycker att det är vackert och för att det finns ett sätt att förena nytta med nöje eftersom samodling av till exempel tagetes och morot är gynnsamt mot skadeinsekter. Även basilika i samodling med chilipeppar motverkar bladlöss. Jag tar tacksamt emot förslag på fler exempel på samodlingsväxter!


Jag har varit lite orolig för mina "pellisar" men när jag kom hem fanns det faktiskt liv i allihop. Problemet är att jag har lyckats få rotlöss i moderplantorna som därför är väldigt klena, så nu gäller det att försöka ta sticklingar på allt och kasta bort alla gamla plantor. Rotlöss är riktigt tråkigt att få och det enda sättet att få bukt med dem är att kasta bort allt som är smittat och noggrant diska ur krukorna


Jag blir ganska hagalen när det handlar om frön och växter så därför föll det sig helt naturligt att jag samlade på mig en del olika sådana under vintern på Mallorca! Nu har de börjat rota sig ordentligt och hamnat i varsin kruka för fortsatt tillväxt.


Även dahliaknölar var billigt så jag köpte på mig en del. När jag insåg att man fick en hel ettårsplanta för 1,3€, alltså inte bara två små "tarmar" i lite kutterspån utan en hel planta, då förstår ni att jag var "tvungen" att passa på och riktigt fynda! Så nu har jag satt ner dem i krukor inomhus och ska få dem att rota sig för att snabbare få blomning när jag väl sätter ut dem i trädgården.

4 kommentarer:

  1. Beundrar dig för dina planteringar! Vill gärna hälsa på till sommaren och se.

    SvaraRadera
  2. Hur ser rotlössen ut? Om en Pellis har det, har alla det då? Undrar Maria H

    SvaraRadera
  3. Ina: Vad roligt att du får inspiration! Alltid välkommen! Kram från mej

    Majsan: Om man tar ut plantan ur krukan så ser rotlössen ut som vit/blå prickar som sitter både i krukan och på rötterna. De går inte att dränka bort med såpvatten utan man får tyvärr slänga plantan och diska krukan ren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplevde det som att jag fick in en planta som hade det och sen blev alla de andra smittade.

      Radera