29 januari 2012

Tänker lite hemåt

Det är regniga dagar på Mallorca och jag tänker lite hemåt... Vad jag kan se på väderuppdateringen över Skåne kan det möjligtvis ligga lite snö här och var men det ser inte ut att ha kommit några mängder. Men kallt är det så jag stannar här ett tag till. Och jag undrar förstås hur det har gått med buxbomsdöden hemma som satte sån fart i somras. Undrar hur det ser ut på Wrams Gunnarstorp med buxbomen. Den borde ju tåla allt om den har överlevt 300år kan man tycka.

Detta är något av en favoritplats och eftersom jag tycker om gamla byggnader och miljöer har jag återvänt hit flera gånger. Jag tror att det är rosenbuskar som får en sån tegelröd färg. 
Buxbomsgången är den till vänster i bilden.

Taxus baccata. Barbapappor. Lyckos den som får klippa dem.

Isande kall dag men mjuka linjer.

De flesta av Skånes slott har delar av sina parker öppna för allmänheten så det är bara att knalla rakt in.

 Magnolian har pälsen på.

 Vackert rostrött är fint mot blågrå is.

 I parken finns ett vackert exemplar av Abies koreana, Koreagran. Vackert blå kottar har den gott om.

Det är en sån fridfull plats. Lugnt, grönt, skönt.


Kurragömmaställe
Jag är ett stort fan av den här perennplanteringen och lindhäcken som omsluter den.



Här kan man som sagt gärna vara ett tag.

Välkommen åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar