29 januari 2012

Mallorca

För ungefär ett år sedan var jag på Mallorca för första gången. En underbart vacker ö som jag önskade att jag snart fick komma tillbaka till! Och nu är jag tillbaks ett par veckor. 
Det är vår här kan man säga, ungefär 15 grader varmt om dagarna och sol för det mesta.

Märklig känsla för en nordbo - att det är januari månad och ändå spirar det överallt. 
Detta är Arisarum vulgare. Den liknar vår Arum, Munkhätta men har en lite annorlunda blomma.

Ett vackert moln på himlen av denna vilda arten av klematis, Clematis cirrhosa, som är väldigt vanlig här. Oftast ser man den klättra på stenmurarna och här upp i ett mandelträd. Det finns tre arter av vild klematis på ön, varav den ena är Clematis vitalba, som vi har hemma.

Klematisens fröställningar - är det inte prima ballerinor?

Det första som slog mig när jag kom till Mallorca är att det är en grön ö. Träd och buskar har ofta läderartade blad som ska tåla både kyla och extrem värme, vilket innebär att de har städsegröna blad 
året om. De vanligaste träden är brödträd, mandelträd, olivträd och olika barrväxter 
Mina funderingar går runt när träden egentligen vilar. Hemma i Sverige under vintern vilar träden i tillväxt medan rötterna växer till. Är det samma sak här?

Apelsinträden, citronträden och persimmonträden - detta är ju ett litet paradis!

Gångvägen upp till klostret San Salvador som ligger i närheten av Felanitx. Det ligger på drygt 500m över havet. Verkligen vackra färger bland blommor och buskar. Bilvägen, eller ska jag säga cykelvägen upp är en serpentinväg som är cyklisternas älsklingsträningsrunda. 
Vägen lutar i snitt drygt sju procent i över tre kilometer...

Pinus halepensis. En väldigt vanlig art av tall. Vackert, skimrar i silver.

Rykande varm paella väntar den hungrige uppe på restaurangen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar